1810[1]

The Loved Ones

Sfeer:
7.5
The Loved Ones

Er is geen betere film om het jaar te beginnen dan met een goede psychopathische slasher, zo was onze redenering. Even IMDb doorspitten leidde ons tot The Loved Ones, het schrijversdebuut van Sean Byrne dat draait om de clichés van de slasherhorror. Cliché, maar niet slecht: deze Australische productie is niet te vergelijken met Hollywood B-films.

Brent is een vrij normale puber die zijn klasgenote Lola afwijst voor het afsluitende schoolfeest, simpelweg omdat hij met zijn vriendin gaat. Tegelijkertijd weet zijn beste vriend Jamie een super hete gothic te scoren voor die avond. Lola blijkt echter altijd te krijgen wat ze wilt en samen met haar net zo psychopathische vader ontvoert en martelt ze Brent voor zijn afwijzing.

Het is al leuk als het slachtoffer eens een keer een man is en de bad guyeen jonge vrouw, maar de structuur van deze film zorgt voor de echte onderscheiding van zijn genre-genoten: het subverhaal met Jamie en zijn date is compleet onnodig en dient puur ter contrast van het erg gewelddadige hoofdverhaal. Daarnaast wordt er vrij snel voor gezorgd dat Brent niet meer kan praten waardoor je nauwelijks meer iets van hem hoort. De beklemmende sfeer kruipt echt onder je huid door erg grafische beelden en snoerharde industrial metal als soundtrack. Helaas is het verhaal wat inconsistent wat de uiteindelijke openbaring betreft, maar dat zit anderhalf uur gore en sadisme nauwelijks in de weg. Het is duidelijk dat dit het eerste grote werk is van de schrijver/regisseur, wat enerzijds de film wat rommelig maakt, maar anderzijds interesse wekt voor meer. In het rijtje van Hostel, Hard Candy en Maniac is dit een leuke Australische toevoeging in het genre, waarbij wij hopen snel meer te zien van Sean Byrne.