Tom Hardy as ÒBobÓ in THE DROP.

Photo by Barry Wetcher.

Copyright © 2014 Twentieth Century Fox.

The Drop

7.5
The Drop

Al weer anderhalf jaar geleden keken we ook een film met misdadigers en een bijzonder hondje in de hoofdrol (Seven Psychopaths) en ook in de nieuwe film van regisseur Roskam vormt men’s best friend weer de rode draad in een verhaal vol misdaadgekonkel. Roskam kan je wellicht wel kennen van Rundskop, een Belgische prent die vorig jaar een Oscar nominatie ontving. Een buurlandgenoot in Hollywood, zoiets vinden we bij filmoftheday.nl altijd de moeite van het kijken waard!

De hond in kwestie is in The Drop een pitbull (of was het nou een boxer?) die de timide barman Bob (Tom Hardy) mishandeld vindt in de vuilnisbak van de mooie Nadia (Noomi Rapace). Zij verwacht dat hij de hond adopteert, maar die beslissing vindt hij nogal moeilijk om te maken. Niet zo gek, Bob werkt namelijk in een drop bar welke geld wegsluist voor de maffia en net voor de grote drop overvallen wordt. Bob wil zich het liefst er niet in mengen, maar voelt toch de behoefte om zijn bar en simpele leven te beschermen.

Typerend aan The Drop zijn de dialogen, die rustig voortkabbelen en in hun eenvoud soms heel grappig zijn. Het is duidelijk dat het verhaal rond de maffia vooral dient om kleur te geven aan de wereld van Bob, in zijn louche bar in de achterbuurt. De chemie tussen hoofdrolspelers Rapace en Hardy is oprecht, hoewel ik Rapace in haar eentje een beetje zwak vond naast een zwaargewicht als James Gandolfini (die je kent als Tony Soprano uit The Sopranos). Qua sfeer is The Drop traag en tergend, maar wel met een voelbare spanning op de achtergrond en dat is toch goed gedaan van Roskam. Ik denk dat de Belg zijn plek wel heeft veroverd in Amerika!