The Farewell Party

The Farewell Party

7.5
The Farewell Party

Het gebeurt niet vaak dat een non-Westerse film de Nederlandse bioscopen haalt, maar The Farewell Party (originele titel: Mita Tova) draaide wel degelijk in onze filmhuizen. Deze Israëlische productie werd goed ontvangen door de luchtige benadering van het thema euthanasie, en alle aspecten die komen kijken bij het ouder worden.

In een woongroep voor senioren is het bijna dagelijkse werkelijkheid dat iemand het loodje legt. Wanneer een doodzieke vriend van een aantal bewoners smeekt om euthanasie, willen de meesten wel voldoen aan zijn wens. Het enige probleem is natuurlijk de wet, maar daar weet de handige Yehezkel iets op. Hij bouwt een apparaat waarmee de zieke zelf op een knop kan drukken, waarna hij langzaam in slaap valt en sterft. Maar zoals wel vaker gebeurt in bejaardentehuizen doen roddels snel de rondte en melden steeds meer ‘patiënten’ zich bij Yehezkel en zijn machine.

De bejaarde personages hebben nauwelijks problemen met de dood en dat relativeert enorm. In Nederland zijn we al iets meer bekend met euthanasie, zowel in het echt als in film (denk maar aan Simon van Eddy Terstall), maar in het Jodendom is zelfmoord echt een doodzonde. Voor Nederlandse standaarden had er misschien nog wel een schepje bovenop de zwarte humor gegooid mogen worden, maar voor Israëlische begrippen is Mita Tova al behoorlijk gewaagd. De grauwe filmstijl zorgt ervoor dat het zware thema nog duidelijk aanwezig blijft, ondanks de lichte momenten waardoor het verhaal balanceert op het randje tussen fictie en non-fictie. Een onderliggend thema is de vriendschap tussen mensen: deze personages kennen elkaar door-en-door, hebben alles voor elkaar over en geloven – als ex-hippies zijnde – in een zorgeloos bestaan. De film zoomt ook in op de gevolgen van hersenziekten, welke bijna onontkoombaar zijn als je ouder wordt. Als je eens een arthouse film wilt zien waar je geen kunstopleiding voor hebt moeten volgen om hem te kunnen begrijpen, dan is The Farewell Party een laagdrempelige aanrader.