The Visit

The Visit

7
The Visit

De 15-jarige Becca en haar 13-jarige broertje Tyler hebben een hechte band met hun moeder, maar komen uit een instabiel gezin. Hun is vader jaren geleden vertrokken en hun moeder heeft haar eigen ouders al 15 jaar niet meer gezien. Iedereen is dan ook verbaast als ze plotseling via mail contact opnemen en zeggen dat ze hun kleinkinderen graag voor een weekje in huis willen nemen. Omdat het toch familie is, stemt mams in, en de kinderen vertrekken naar het afgelegen dorpje waar ‘Nana’ en ‘Pop Pop’ wonen. De oudjes gedragen zich echter behoorlijk vreemd, en ’s nachts wordt het alleen maar vreemder.

The Visit is geschreven en geregisseerd door M. Night Shyamalan, en wie Shyamalan zegt, zegt ook plottwist. Met grote titels als The Sixth Sense is de Indiër bekend geworden om de plotselinge omslag aan het eind van het verhaal, wat in de loop van de jaren tegen hem is gaan werken. Zo zal je bij The Visit waarschijnlijk ook een twist verwachten, maar komt die ook? Dat houden we nog even stil, maar we kunnen wel stellen dat hij zijn kenmerkende stijl met The Visit een beetje heeft losgelaten. Ten eerste is The Visit een found footage-film, maar wel eentje die nog enigszins geloofwaardig is. De jonge Becca is namelijk een echte filmfreak en wil documentaires maken, dus het bezoekje aan haar onbekende grootouders leent zich uitstekend als onderwerp van haar film. We zien alles door haar twee camera’s, afgewisseld door korte interviews met de oudjes. Waar veel found footage-films met het gebruik van deze techniek de plank volledig misslaan, is het hier heel normaal: meisjes van 15 zien we tegenwoordig vaak met camera’s rondlopen, of ze nu vloggen, selfies maken of docu’s schieten.

The Visit

Becca en Tyler worden gespeeld door Olivia DeJonge en Ed Oxenbould, beiden erg goede, beginnende acteurs die een sterke broer-zus chemie neerzetten. Bovendien zijn ze goed gecast met hun moeder, Kathryn Hahn. De grootouders hebben vooral een bevreemdend effect, omdat het onduidelijk is of ze gewoon een beetje dement zijn of daadwerkelijk een gevaar vormen. Wat dat betreft is The Visit een vernieuwing in het horrorgenre, omdat de eerste enge scènes zich gewoon op klaarlichte dag afspelen. Shyamalan laat zien dat het niet altijd nodig is om te werken met donkere scènes en enge muziek om een gespannen sfeer neer te zetten. De reactie van de kinderen is ook erg natuurlijk: van elkaar veelbetekenend aankijken en schouders ophalen, tot aan bezorgde blikken en daadwerkelijk overgaan tot actie.

Waar het mis gaat met The Visit is de afronding van het verhaal. De premisse is goed, de uitwerking ook, maar de laatste drie scènes bieden gewoon niets extra’s en hakken zo een goed half punt van het eindcijfer af. The Visit laat je niet met een ‘what the fuck’-gevoel achter, wat bij eerdere films van Shyamalan wel vaak het geval was, maar creëert eerder een ‘ohja, inderdaad’-reactie. Niet slecht, maar het kan beter. Afgaande op het alternatieve einde, dat ook op de dvd staat, heeft Shyamalan in ieder geval de beste van de twee gekozen. Afhankelijk van hoe de relatie met je eigen grootouders is (geweest), zal je misschien anders tegen deze film aankijken. Onder de te verwachten horrorelementen schuilt namelijk ook een boodschap dat mensen niet altijd zijn wie ze lijken te zijn, wat in het geval van familie wel erg dichtbij komt. The Visit is niet per se eng, maar wel bevreemdend.

Een nieuwe film van M. Night Shyamalan schept verwachtingen. In The Visit worden die deels waargemaakt, maar hij neemt ook een stapje terug van zijn trademarks. De vorm van found footage werkt goed, de kinderen acteren op goed niveau en de premisse is prima, maar helaas zwakt de film in de laatste scènes af. Al met al is The Visit een interessante variatie op cliché horrorfilms.