Salmer fra Kjøkkenet

7
Salmer fra Kjøkkenet

De griezelfilms zijn weer geweest, dus weer tijd voor cultuur! Scandinavische cultuur wel te verstaan. Deze samenwerking tussen Zweden en Noorwegen heeft het aparte, grauwe sfeertje dat we ook in de Noorse Den Brysomme Mannen zagen, maar met een iets lichtere ondertoon. Salmer fra kjøkkenet, of Kitchen Stories, laat zien dat onze bovenburen meer kunnen dan alleen bloedstollende thrillers produceren.

Het is ergens in de jaren ’60. Een onderzoeksbureau doet onderzoek naar het gedrag van mensen in de keuken: hoeveel lopen ze, waar lopen ze, en wat doen ze. Met primitieve middelen in het ijskoude Noorwegen moeten een man op een hoge stoel in de hoek van een keuken analyseren hoe de single Noor zijn tijd in de keuken spendeert, maar er zijn voorwaarden: er mag geen contact met het ‘subject’ zijn. De Zweedse onderzoeker Folke komt er al snel achter dat zijn subject hem expres dwars zit, en dan is het moeilijk je aan de voorwaarde te houden.

Dat is slechts het begin van het verhaal, want het wordt pas echt interessant als de stilte plaatsmaakt voor interessante discussies tussen de Zweed en de Noor. De onderwerpen gaan bijvoorbeeld over het links of rechts rijden van de weg, vreemde woorden in de taal, of de rol in de oorlog van beide landen. Regisseur en schrijver Bent Hamer heeft met een mooie metafoor de spanning tussen buurlanden neergezet, zoals wij die soms ook met Vlaanderen ervaren. Uiteraard zit daar ook een mooi moraal over identificatie aan geplakt. Cinematografisch is de film grauw, maar sprekend voor de leefomstandigheden. De eenzame Isak, het subject, speelt zijn rol erg overtuigend en vormt een goede chemie met de onderzoeker. De humor van de film zit hem vooral in de subtiele, nonverbale communicatie tussen beiden, en de onzinnigheid van het hele onderzoek. Soms is de film wat langzaam, en het einde lijkt niet geheel in de stijl te zijn van de rest, maar al met al is Kitchen Stories een leuk en interessant komisch drama, dat alles klein maar fijn houdt.