The Emperor’s New Groove

7
The Emperor’s New Groove

Het had weinig gescheeld of The Emperor’s New Groove, in het Nederlands beter bekend als Keizer Kuzco, was überhaupt nooit tot stand gekomen. De productie is twee keer omgegooid, wat resulteert in een aantal schrijvers waar je u tegen zegt en het schrappen van een hoop muziek van Sting. Nu is dat laatste natuurlijk een voordeel, maar heeft de lastige totstandkoming ook gezorgd voor een animatie die onaf voelt?

In Emperor’s New Groove staat natuurlijk de Emperor centraal, en dat is de superverwende Kuzco (David Spade). Hij heeft besloten een luxe zomerhuis precies op het dorp van burger Pacha (John Goodman) te plaatsen, die daar op zijn zachts gezegd niet blij mee is. Daarnaast heeft zijn boosaardige adviseur (Eartha Kitt) een oogje op de troon en verandert Kuzco door haar toedoen in een lama. Hij wordt op Pacha’s karretje richting het dorp geslingerd en moet – als lama zijnde – proberen terug te komen naar zijn paleis om de troon weer te bestijgen!

Deze film is eigenlijk een uniek staaltje werk uit de Disney stal. Hij bevat niet alleen uitzonderlijk weinig nummers (meestal is Disney animatie musical) maar is ook een verhaal wat niet draait om liefde, maar om vriendschap en eerlijkheid. Thematiek die in mijn opinie vaak onterecht wordt overgeslagen omdat een romantisch plot makkelijker scoort. Het stemwerk is zeer gedegen, en de meeste acteurs zijn na The Emperor’s New Groove dan ook stemmen blijven doen. Je herkent er vast wel een paar! Daarnaast is the Emperor ook grappig voor zowel jong als oud, wat hem uitermate geschikt maakt om hem zowel met je vrienden te kijken als met bijvoorbeeld je kleine neefjes.