mis

Les Misérables

6.5
Les Misérables

Ik keek – en met mij de rest van de wereld – enorm uit naar de verfilming van Les Misérables, die Hollywood acteurs zou laten schitteren in het verhaal uit de gelijknamige musical en het boek. De manier waarop Les Miserables zich wist de introduceren was namelijk niet mis; A-list namen zoals Russel Crowe en Hugh Jackman, oscarnominaties voor zowat elke categorie en een flinke mediahype. Dat belooft heel wat! Een film opzetten met dergelijk grote verwachtingen leidt echter natuurlijk alleen maar tot teleurstelling.

In Les Mis (dé afkorting voor Les Misérables) volg je Jean Valjean (Hugh Jackman), een man die een nieuw leven start na jarenlange dwangarbeid omdat hij een loof brood stal. Met behulp van een pastoor vindt hij zijn weg naar de top als burgemeester, maar niet voordat hij illegaal zijn papieren heeft verworpen, dit tot grote woede van zijn oude opzichter Javert (Russell Crowe). In de vieste straten van zijn dorp ontmoet hij Fantine (Anne Hathaway), een ex-werknemer en hoer. Aan haar belooft hij te zorgen voor haar dochter Cosette (Amanda Seyfried) alsof het zijn eigen kind is. Javert is echter vastberaden om Jean nogmaals voor het gerecht te slepen.

Het fijne van Les Mis is dat regisseur Tom Hooper recht heeft gedaan aan de film z’n geschiedenis als musical. Alle tekst is gezongen en met de lengte van bijna tweeënhalf uur is er weinig geknipt in het originele verhaal. De scenes zijn gelikt en ja: de scene waar Hathaway haar Oscar voor mocht ontvangen is sterk. Als ik de film echter als geheel bekijk, vind ik hem eigenlijk te lang en niet authentiek genoeg. Hij is hyperrealistisch op een manier die haast te gelikt is om te bekijken, zeker gedurende de flinke zit die Les Mis is. Wanneer je vrienden of familieleden van musicals houden en jullie alle liedjes kennen, zet dan de verfilming eens op. Wanneer je – net als ik – allergisch bent voor overproductie kan je Les Misérables beter overslaan.