maxresdefault[1]

The Dictator

3.5
The Dictator

Na Ali G, Borat en Brüno kwam Sacha Baron Cohen vorig jaar aan met zijn nieuwe typetje: de dictator Aladeen. De film was destijds flink door Cohen zelf gehypet door onder andere verkleed als Aladeen naar de uitreiking van de Oscars te komen en daar stennis te schoppen. Eindelijk hebben wij de film ook gezien, omdat we zin hadden in iets flauws en luchtigs.

Cohen speelt de grote dictator Aladeen die over het land Wadiya regeert. Hij wordt ontvoerd in Amerika door zijn rechterhand met het doel om van Wadiya een democratie te maken, en een domme schaapsherder neemt als look-a-like Aladeens rol als dictator over. Aladeen ontsnapt en wordt in bescherming genomen door feministe en activiste Zoey (Anna Faris), wat soms grappige situaties oplevert. Samen met zijn bomexpert probeert hij zijn rechterhand en dubbelganger tegen te houden om van Wadiya een democratie te maken.

Dit plot, vanuit het oogpunt van Aladeen bekeken, geeft veel mogelijkheden om de samenleving de bekende spiegel voor te houden, maar helaas faalt dit grotendeels. Er zijn zeker wat subtiele politieke statements terug te vinden, maar dit wordt overheerst door de schunnige onderbroekenlol die totaal overbodig is. In het samenspel van het personage van Anna Faris – die het overigens best aardig speelt – en de seksistische Aladeen ontstaan veel gender-gerelateerde grappen. Ondanks dat dit een vrij goedkope vorm van humor is stelt Cohen in het grote plaatje toch wat gender issues aan de kaak. Waarom dan op ’t nippertje een voldoende? Ten eerste omdat de schunnige scènes in deze film echt overbodig zijn en het plot veel meer zou kunnen bieden. Ten tweede is de film meer een verbeelding van Cohen’s kinderlijke visie op de wereldpolitiek (het valt duidelijk in hetzelfde straatje als Borat en Ali G) en is het doel vooral simpele entertainment gebaseerd op stereotypes.