ferris_buellers_day_off[1]

Ferris Bueller’s Day Off

7.5
Ferris Bueller’s Day Off

Soms kom je een filmtitel zo vaak tegen dat het lijkt alsof je hem wel moet zien. Zo ook deze keer, in een studieboek (!) werd Ferris Bueller’s Day Off bestempeld als dé 80’s coming of age tienerfilm. Wanneer deze dan in hetzelfde rijtje als Back to the Future, Porky’s en The Breakfast Club wordt genoemd heb je natuurlijk wel hoge verwachtingen. Gelukkig werden die verwachtingen grotendeels positief beantwoord.

Ferris Bueller (Matthew Broderick) besluit een hele dag te spijbelen en heeft overal aan gedacht. Dankzij zijn grote zelfvertrouwen, intuïtiviteit (à la Kevin McAllister uit Home Alone, die overigens door dezelfde regisseur is gemaakt), en slaafse vriend Cameron (Alan Ruck) weet hij voor zichzelf de beste spijbeldag ooit te organiseren. Ten minste, dat is zijn plan. De ‘slechterik’ is hier het hoofd van de school (Jeffrey Jones), die Ferris al jaren op heterdaad probeert te betrappen van spijbelen.

Ferris Bueller’s Day Off lijkt in eerste instantie veel op andere klassiekers binnen dit genre, zoals American Pie of Project X, maar dan wat ouder. Films waarin ‘de jeugd van tegenwoordig’ zich tegen ‘het systeem’ keert kwamen echter pas op in de jaren 80; deze film is voor zijn tijd juist erg kenmerkend en origineel. Het acteren van Broderick laat wat mij betreft soms te wensen over, maar de pessimistische Cameron en het geobsedeerde schoolhoofd maken als comic reliefs veel goed. De cameravoering en montage gaan volgens de standaard procedure van Hollywood (jammer, zeker vergeleken met Project X waarin juist is gekozen voor een aparte cameravoering). Al met al is het een zeer vermakelijke feel good movie die vrijheid en zorgeloosheid uitstraalt. Leuk weetje: Charlie Sheen speelt hier ook een klein rolletje in als 21-jarige drugsverslaafde.