Mystic River

8
Mystic River

De meesten kennen Clint Eastwood als heldhaftige cowboy, maar hij is ook een ster als regisseur. Mystic River (2003) is inmiddels uitgegroeid als een klassieker in het detective genre en eindelijk zijn wij er aan toe gekomen om dit pareltje te bekijken. Mystic River is gebaseerd op een boek van Dennis Lehane, die ook Shutter Island en Gone Baby Gone schreef.

In een dorpje waren vroeger drie jongens bevriend: Jimmy (Sean Penn), Dave (Tim Robbins) en Sean (Kevin Bacon). Dave maakt een traumatische ervaring mee en vele jaren later, als de jongens mannen zijn geworden, is hun vriendschap verwaterd. Het plotselinge verdwijnen van de dochter van Jimmy zorgt er echter voor dat ze elkaars pad weer kruisen, onder andere omdat Sean bij de politie is gaan werken. Langzaam blijkt dat het verleden nog veel open eindjes heeft die weer naar boven komen, wat hun oude vriendschap opnieuw op de proef stelt.

De rode draad in het verhaal is het onderzoek naar de vermissing van Jimmy’s dochter, maar thematisch gezien draait de film over gebeurtenissen in het verleden die een buurt decennia later nog kunnen beïnvloeden. Haat, wraak, genegenheid en spijt spelen een grote rol. Je wordt echt in het verhaal gezogen door de fantastische acteerprestaties van Penn en Robbins, zeker het verdriet en de woede van Penn dringt door tot op het bot. Bacon en zijn semi-romantische zijplotje zijn een zwak punt in de film, maar storen niet genoeg om de emotionele relaties tussen de mannen te verstoren. Het is sowieso fijn om eens een stel stoere kerels een gevoelige rol te zien spelen; het thema mannelijkheid is dan ook sterk aanwezig. De film is aan de lange kant, bevat veel dialoog maar verveelt nergens. Daarnaast is een aantal erg mooie shots aanwezig wat de gespannen sfeer in de buurt extra aanzet. Mystic River is gewoon een ijzersterk verhaal waarvan je de uitkomst misschien al ziet aankomen, maar door de emotionele impact die het heeft is dat helemaal niet erg.