oldeuboi

Oldeuboi

Geschikt voor filmavond Geschikt voor filmavond
Niet geschikt voor familie Niet geschikt voor familie
Cijfer op IMDb
8.5
Oldeuboi

In Nederland kennen we Aziatische films vooral uit het horrorgenre, want daar zijn ze in Azië ook gewoon erg goed in. Wij zagen deze week een Koreaanse dramathriller die op dit moment de 66e plek in de IMDb top 250 inneemt: Oldeuboi, ook wel Oldboy genoemd. De film werd ons van alle kanten aangeraden als een stukje sterke Koreaanse cinema met een meeslepend en onthutsend verhaal. Nou en of, daar is niet over gelogen. Deze film blijft nog wel een paar dagen in je hoofd rondspoken.

Oldeuboi bestaat eigenlijk uit twee delen. In het eerste deel wordt de losbandige Dae-su Oh (gespeeld door Min-sik Choi, die later een grote rol in Lucy kreeg) ontvoerd en voor 15 jaar (!) opgesloten in een klein appartement. Hij heeft geen idee waarom en hij wordt dan ook langzaam gek. Dan wordt hij plotseling vrijgelaten, krijgt geld, kleding en een mobiele telefoon en staat onthutst op straat, niet in staat om normaal met mensen om te gaan. Hij ontmoet Mi-do, een geduldige jonge vrouw die hem helpt om de man achter de ontvoering op te sporen.

En daarmee begint het verhaal pas echt. Dae-su Oh en Mi-do gaan samen meerdere confrontaties aan en de chemie tussen hen is werkelijk fantastisch. Choi weet als Dae-su Oh elke mogelijke emotie ijzersterk neer te zetten, en reken maar dat elke emotie langs zal komen. Stilistisch is Oldeuboi interessant gebracht, met originele shots, creatieve nabewerking en mooie, niet voor de hand liggende muziek. Als je goed op let zie je veel dubbelzinnigheden en parallellen door het verhaal lopen, wat de film erg geschikt maakt voor een tweede kijkbeurt – ondanks dat je de gruwelijke ontknoping dan al kent. Oldeuboi is vrij grafisch dus je moet een niet al te zwakke maag hebben, maar nergens wordt het echt gore; het blijft voornamelijk een thriller. Het kan voor sommigen een drempel zijn om ineens een Koreaanse film te kijken (want eerlijk is eerlijk, het is soms lastig om de personages uit elkaar te houden), maar Oldeuboi is een goede instapper om kennis te maken met Koreaanse cinema. Zo valt het best op dat de drijfkracht achter een verhaal vooral gericht is op eer en waarden, in tegenstelling tot heroïsche elementen in Westerse cinema. Ook al is de uiteindelijke premisse van Oldeuboi niet heel erg geloofwaardig, het verhaal is zo episch uitgewerkt dat dat eigenlijk niet uit maakt. Zorg er in ieder geval voor dat je deze versie ziet, en niet de slappe Westerse remake uit 2013.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>