Walk the Line

Walk the Line

7
Walk the Line

Na veel te lange tijd hebben wij eindelijk(!) Walk the Line gezien. Ik zeg hierbij eindelijk, want je moet weten dat we deze film al een aantal jaar geleden hebben geleend van een goede vriendin met de afspraak dat het niet uitmaakte wanneer ie terugkwam, als we hem maar een keer keken. Afgesproken, en na een jaar of drie zagen we de prent omtrent zanger Johnny Cash dus. Bekroond met een Oscar en vol met old timey liedjes waren wij inmiddels wel heel benieuwd geworden.

De film Walk the Line is gebaseerd op twee autobiografieën van Johnny Cash, de invloedrijke country zanger. Het is een epos die Cash (Joaquin Phoenix) vanaf zijn jonge jaren tot zijn huwelijk met June Carter (Reese Witherspoon) volgt. Gelukkig gebeurt daartussen voldoende om de kijker te vermaken, Johnny krijgt als opkomend zanger namelijk te maken met de ups en downs van het artiestenleven, zoals platendeals, mooie vrouwen, drugsmisbruik en natuurlijk spectaculaire live optredens.

Walk the Line doet aan als een documentaire, maar het blijft een fictionele bewerking van een autobiografie. Dit maakt het geheel stilistisch vrij gelikt: de kostuums zijn altijd mooi en netjes, en het feit dat Phoenix eruit blijft zien als een jonge golden boy doet helaas wel een beetje af aan het verhaal. Ook als je de muziek bij voorbaat al niks vindt hoef je deze film niet op te zetten, want hij zit tjokvol met Cash zijn bekendste nummers die overigens prima zijn ingezongen door de acteurs zelf. Het acteerwerk van Witherspoon en Phoenix is daarbij ook sterk (waaraan hun natuurlijke chemie ook zeker bijdraagt) maar of Witherspoon hiervoor een Oscar had moeten krijgen betwijfel ik. Walk the Line is wel een lekkere film om op te zetten met vrienden en zeker met familie, door het nostalgische muzieksfeertje. Als ik hem echter echt als film alleen moet beoordelen is het niet heel bijzonder.