Tremors

8
Tremors

Het horror genre kent eigenlijk twee kanten: nu zien we veel gruwelijke, enge, paranormale en schrik-opwekkende films, maar dat is ooit anders geweest. Horror ontstond met angst voor fictieve monsters, en in de jaren ‘80 werd dit rijkelijk bestrooid met een dosis humor; de camp horror was geboren. Tremors is officieel geen eighties kindje, maar past genretechnisch perfect in deze laatste categorie.

Een afgelegen dorpje dat veel weg heeft van een door rednecks overgenomen Western plaatsje wordt plotseling geteisterd door trillingen in de aarde, die wormachtige monsters blijken te veroorzaken. Valentine en Earl (Kevin Bacon en Fred Ward) nemen de leiding op zich in een strijd tegen de graboids, maar komen er snel achter dat de wezens slimmer zijn dan ze denken.

Wat erg verfrissend is ten opzichte van hedendaagse monster-films, is dat je na een kwartier al weet wat de monsters zijn en hoe ze eruit zien. De spanning zit hem dan ook in overlevingstactieken van de dorpelingen, en niet in de anonimiteit van het monster. Met die tactieken is niets mis: de personages maken stuk voor stuk goed overdachte beslissingen, gebaseerd op logische argumenten. Bacon en Ward hebben een fantastische chemie, en ook de bijrollen van de onderzoekster (Finn Carter) en de doomsday prepper (Michael Gross) zijn erg leuk. Ondanks het lage budget dat regisseur Ron Underwood kreeg – die ook een aantal afleveringen van de recente serie Once Upon a Time regisseerde – zijn de special effects op goed niveau. Het is niet gek dat deze film drie vervolgfilms kreeg én een serie met 13 afleveringen, waarmee Tremors terecht een cultstatus heeft gekregen. Een aanrader voor liefhebbers van het comedy-horror genre!