Dead Set

7.5
Dead Set

De recensie van vandaag is ietsje anders. Dead Set is namelijk geen film, maar een Britse miniserie dat is uitgebracht in 5 afleveringen met een totale lengte van bijna 2,5 uur. De afleveringen sluiten naadloos op elkaar aan dus wij vonden dat deze miniserie ook een recensie verdient op Film of the Day. Dat komt ook omdat het simpelweg een goede BBC productie is, en in handen is van onze eigen Endemol. Dat is geen toeval: Dead Set draait om een zombie-uitbraak in een Big Brother huis, en Endemol heeft daar natuurlijk alle rechten over.

Stel je het volgende voor: een Big Brother huis met excentrieke Britten, een ontzettend chagrijnige producent, en een ambitieuze stagiaire. De fans hebben het naar hun zin en de productie loopt gesmeerd wanneer er plotseling een aantal zieke mensen in de menigte opduiken die als wildemannen om zich heen bijten. Jawel: zombies. Het duurt niet lang voordat Stagiaire Kelly (Jaime Winstone) geconfronteerd wordt met de zombiehorde en zich opsluit in de studio van Big Brother. Terwijl ze zich in leven probeert te houden hebben de Big Brother bewoners nog geen idee van wat er zich buiten de muren afspeelt. Gedurende de serie blijkt dat elke survivor andere ideeën heeft over hoe deze ramp te overleven, en daarmee neemt de spanning in rap tempo toe.

Dead Set is geschreven door Charlie Brooker, die wij ook al kenden van de geweldig sterke serie Black Mirror waarin technologische dystopieën worden verbeeld. Die invloed zien we in Dead Set duidelijk terug: er wordt regelmatig geduid op hoe zinloos de doorgebrachte tijd in het Big Brother huis is, nu de wereld vergaat. Bovendien ziet de situatie er niet erg rooskleurig uit. Naast deze psychologische elementen is er ook genoeg gore aanwezig zoals je mag verwachten van een zombiehorror. De zombies eten echt alles wat ze maar kunnen vinden, en dat gaat zonder mes en vork. Uiteraard is een zombiehorror niet compleet zonder een beetje humor, en ook daar slaagt Dead Set in: de op geld beluste producent weet van geen ophouden met zijn cynische opmerkingen en zelfs de heldin van de serie (de stagiaire) weet er een paar leuke oneliners in te gooien. Het algehele stijltje is typisch Big Brother: natuurlijk veel ‘hidden camera’ beelden, maar ook spaarzaam gebruik van achtergrondmuziek en vrij realistisch acteerwerk. Al met al is Dead Set een fantastisch concept dat goed is uitgewerkt. Waarom dan toch maar een 7,5? Eigenlijk gebeurt er teveel in om 2,5 uur te verwerken. We volgen niet alleen het Big Brother huis, maar ook de vriend van Kelly die enkele tientallen kilometers verderop probeert te overleven. Deze Walking Dead achtige setting werkt prima, maar is erg kort door de bocht uitgevoerd. Desondanks is Dead Set een aanrader voor de horrorfans, en ideaal om in een binge-sessie te bekijken.