DF-09772 Ð (c-left to c-right) Adam Pascal, Jessie L. Martin, Tracie Thoms and Idina Menzel star in Revolution StudiosÕ musical drama Rent, a Columbia Pictures release.
Photo Credit: Phil Bray

Rent

7
Rent

Sinds Jim op zondag de hele dag bezig is met de webredactie van VPRO’s Zondag met Lubach hoef ik de afstandsbediening niet meer te delen op zondagavond en kijk ik dus uitsluitend films die volledig mijn keuze zijn. De die-hard lezer zal weten dat mijn voorkeur ligt bij musicals en romantische komedies en de eerste film die ik zag vormt daarop geen uitzondering. Ik keek namelijk Rent, de filmadaptatie uit 2005 van de gelijknamige musical. Het is voor mij geen nieuwe favoriet, maar zeker leuk vermaak als je het – net als ik – heerlijk vindt wanneer je verhaal wordt onderbroken door spontaan gezang en gedans.

Rent speelt zich af in New York, tijdens de kerstdagen van 1989. De vrienden Marc (Anthony Rapp) en Roger (Adam Pascal) zitten er niet echt warmpjes bij, aangezien hun gas is afgesloten nadat ze herhaaldelijk de huur niet hebben betaald. Hun ex-huisgenoot, die inmiddels corperate is gegaan biedt ze een deal: als ze de ex van Marc over weten te halen om geen kleinkunst-demonstratie tegen De Man te houden, hoeven ze geen huur meer te betalen, nu niet, nooit niet. Maar is dat het waard om het bohemien leven op te geven?

Het daadwerkelijk verhaal is simpel en beknopt, de vrienden moeten proberen de huur te betalen zonder de kunst daarvoor te verloochenen. Alles daarom heen is veel interessanter, Rent speelt zich namelijk af tegen de setting van HIV en AIDS, waar in de jaren 90 nog geen medicijn voor was. Wat doet het met je losbandige vriendengroep wanneer iedereen één voor één een doodvonnis krijgt? Hoe kan je nog een relatie opbouwen wanneer je weet dat je nog maar een beperkte tijd te leven hebt? Met dat soort heftige vragen wordt in Rent op een toch nog vrij luchtige manier omgegaan. De muziek is niet super catchy, maar al met al is de soundtrack wel leuk. Een prima musical die de sfeer van New York in de nineties goed neerzet zonder te bedrukt te worden.