The Grand Budapest Hotel

8
The Grand Budapest Hotel

Een van de films waar veel mensen naar uit keken was dit jaar The Grand Budapest Hotel, geschreven en geregisseerd door Wes Anderson. Anderson staat bekend om zijn eigen stijltje, zoals we zagen in Moonrise Kingdom, en ook in deze film is dat duidelijk te herkennen.

In de film volgen we delen van het leven van Gustave H. (Ralph Fiennes, bekend van zijn rol als Voldemort in de Harry Potter reeks), een conciërge in een groot luxe hotel in de periode tussen de wereldoorlogen. Zijn levensverhaal wordt verteld door zijn sidekick Zero Moustafa (F. Murray Abraham) waarin we steeds meer te weten komen over Gustave en zijn rol in The Grand Budapest Hotel.

Veel dieper gaat het verhaal eigenlijk niet, maar dat is ook niet nodig. Wat we zien is een biografie, waarin de hoofdpersoon te maken krijgt met allerlei personen – gespeeld door acteurs als Adrien Brody, Willem Dafoe, Jeff Goldblum, Jude Law, Bill Murray, Edward Norton; een topcast dus. De overdreven luxe in het hotel is dik aangezet in de vorm van overdreven etiketten, hoffelijk taalgebruik, en een luxueuze uitstraling in elke ruimte. Wanneer Gustave en Zero de ‘harde buitenwereld’ tegenkomen levert dit dan ook een interessant contrast op. De humor is subtiel, maar overal aanwezig: het is dus zeker geen zware kost maar niet elke grap is direct herkenbaar. Het acteerwerk is uitstekend, de montage – en vooral het gebruik van kleur – is verre van cliché en de film heeft een fijn tempo. Misschien dat sommige kijkers liever een film met duidelijkere verhaallijn willen zien, maar The Grand Budapest Hotel heeft dat echt niet nodig. Sterker nog: dit is een film die zeer geschikt is voor een rewatch. Door de luchtige sfeer, ondanks dat het zich tegen de achtergrond van de wereldoorlogen afspeelt, is dit werk van Andersom (wederom) voor iedereen geschikt.