3937[1]

Killer Joe

6.5
Killer Joe

Soms staan er dingen op je watchlist waar je bij god niet meer weet waar ze vandaan komen. Het is geen film van je favoriete regisseur, hij bevat niet je lievelingsactrice en het plot staat je eigenlijk ook niet aan. Je zou dit soort films dan ook linea recta van de lijst af kunnen kieperen om nooit te bekijken, maar aangezien mysterie ook wel intrigeert besloten wij Killer Joe, de onbekende in kwestie, toch op te zetten. Helaas bleek het geen geweldige verrassing, maar ‘t was wel een spannend filmpje.

Killer Joe lijkt in eerste instantie te gaan over de huurmoord die zoon Chris (Emile Hirsch) en vader Ansel (Thomas Haden Church) bekokstoven op moeder Adele. Moeders heeft namelijk een behoorlijke levensverzekering op haar naam staan en uitgifte van die verzekering zou betekenen dat hun lieveling Dottie (Juno Temple) naar school kan om haar trailer trash historie achter haar te laten. En de heren hebben geluk want de geruchten gonsden al een tijdje, de beste kandidaat om pa en zoon te helpen is Killer Joe (Matthew McConaughey), een agent die de wet achter zich laat om met huurmoorden een centje bij te verdienen.

Na het basis plot neemt Killer Joe echter al vrij snel een andere wending. Waar je als kijker verwacht dat Adele niet makkelijk uit te roeien is, blijkt dit klusje namelijk zo gepiept en is het de betaling waar het misgaat. Hier ontpopt de film zich haast als een familiedrama, waar onder druk van Killer Joe de onderlinge verhoudingen eens goed onderzocht worden. Wat Killer Joe een interessante film maakt is het spel van McConaughey, die overtuigend de foute rechercheur neerzet, en de spetterende eindscene. Grafisch is alles mooi in beeld gebracht en je voelt in alles de benauwdheid van ‘n leven in een woonwagenkamp, mede door de achtergrond van het script als een toneelstuk. Een goede vertaling van toneel naar doek behoudt het feit dat er eigenlijk maar een paar vierkante meter nodig is om het verhaal tot bloei te laten komen, en Killer Joe slaagt hierin. Laat ik daar meteen bij zeggen dat dit er ook voor zorgt dat dit best een beklemmende film is, waar R-rated content niet wordt geschuwd. Je wordt in het begin al opgeschrikt door wat geweld en blote borsten, maar dit bereikt pas zijn kookpunt in een scène waar men KFCkip voor hele andere doeleinden gebruikt dan de fastfoodketen ooit bedoeld heeft. Dit maakt Killer Joe geen film om met vrienden of -laat staan- je moeder te bekijken. Hou je echter wel van grove, sinistere films, zoals bijvoorbeeld Funny Games US, zal je je zeker vermaken met Killer Joe.