gambit-24[1]

Gambit

7.5
Gambit

Remakes, ze blijven lastig. Soms zie je films die geweldig zijn geüpdatet naar het hedendaagse tijdperk waarvan je weet dat ze er heel veel jongere fans bij zullen krijgen, en soms worden ware klassiekers zo verpest dat ook het origineel minder leuk wordt. En soms zegt het origineel je niks en kan je met een frisse blik de film op zichzelf gaan bekijken. Dit was zo met Gambit, een remake van een film uit 1966, met als schrijvers de befaamde Coen broeders.

Gambit draait om de knullige Harry Deane (Colin Firth) die schilderijen koopt en beoordeelt voor zijn snobistische baas Lionel Shahbandar (Alan Rickman). Mr. Shahbandar heeft zelf de ballen verstand van schilderijen dus Harry ziet zijn kans schoon en plant een vervalsing op de Texaanse PJ Puznowski (Cameron Diaz). Overtuigd van zijn eigen kunnen zet hij de hele zwendel op; Shahbandar laat Puznowski overvliegen zodra hij het valse schilderij op foto’s ziet, Deane keurt het goed, Shahbandar koopt het en Puznowski, Deane en meestervervalser Major gaan er met de winst vandoor. Helaas hebben mensen ook een eigen wil en verlopen plannen zelden vlekkeloos..

Het resultaat van dit scheme is een zeer vermakelijke film. Het is erg leuk om te zien hoe de plannen van Deane in duigen vallen, vooral doordat je weet hoe goed ze wel niet hadden kunnen gaan. De chemie tussen Diaz, Firth en Rickman is charmant en zorgt ervoor dat je aan geen van de personages een hekel kan krijgen. Sure, Diaz’ Texaanse accent is vast verschrikkelijk om aan te horen als je weet hoe Texanen precies klinken, maar je stoort je als Nederlander waarschijnlijk weinig. Mocht ‘t je wel irriteren, is er nog genoeg afleiding in de vorm van ontzettend droge, Britse scènes van mr. Deane die zich in de nesten werkt op, in en buiten hotel The Savoy. Het feit dat dialoog gestuurde humor hier weet te zorgen voor hardop gelach is iets wat in weinig films gebeurt en waaraan je het werk van de Coen broertjes kunt merken. Uitstekend geschikt dus om te kijken met vrienden met ‘n meer verfijndere smaak. Als laatste is er nog iets zeer verfrissend aan Gambit, en dat is de leeftijd van de acteurs en actrices. Waar 40+ actrices snel worden weggezet als MILF of in wijze bijrollen, is hier de keuze gemaakt om Diaz gewoon neer te zetten als vamp en zowel Rickman (67) als Firth (53) als serieuze love-interests. Dit maakt Gambit uitermate geschikt voor een breder publiek dat genoeg heeft van alle tienersterretjes, bijvoorbeeld je ouders.