knock-knock-keanu-reeves[1]

Knock Knock

5.5
Knock Knock

Keanu Reeves weer eens op het witte doek, Eli Roth in de regiestoel, en een plot dat direct tot de verbeelding spreekt. Dat moet wel leuk worden toch? Met die gedachten keken wij Knock Knock, hoewel we al wisten dat de meningen over deze film erg verschillen. Maar als fervent fan van Roth (Hostel, Cabin Fever) moesten wij deze wel zien.

Evan heeft als goed betaalde architect een prima leven met vrouw en kinderen. Wanneer zij een weekendje naar het strand gaan denkt Evan rustig wat te kunnen werken onder het genot van een jointje, maar dan bellen twee sexy jongedames aan, helemaal doorweekt van de regen. Hij wil ze eigenlijk niet binnen laten, maar zijn goede hart wint toch. In dit geval had hij beter naar zijn brein dan zijn hart kunnen luisteren, want eenmaal binnen maken de dames het zich gemakkelijk en proberen ze hem te verleiden. En vanaf dat moment gaat het bergafwaarts: de meiden blijken (zoals verwacht) niet te vertrouwen en Evan heeft zich inmiddels veel te diep in de nesten gewerkt om er nog zelfstandig uit te komen.

Het verhaal is erg eenvoudig en herkenbaar. Qua structuur en manier van acteren heeft Knock Knock ook iets weg van Funny Games U.S., een nog veel naardere film over vreemden in je huis. Knock Knock probeert duidelijk een ongemakkelijke sfeer neer te zetten, waar het slechts deels in slaagt. Evan wordt flink gemindfucked en dat gaat soms best onder je huid zitten, en in combinatie met de vreemde seksuele lading die de film met zich mee draagt (bereid je voor op een aantal pikante scènes) levert dat zeker een ongemakkelijk gevoel op. Het motief van de ‘inbrekers’ is echter veel te onduidelijk om het verhaal geloofwaardig te doen overkomen. Ook een psychopaat leeft bij regels, maar hoe dit duo handelt rammelt aan alle kanten. Knock Knock hangt daarmee tussen een super doordachte horrorthriller en een pulp gore film in, ondanks dat de hoeveelheid écht bruut geweld goed meevalt. De film heeft een mooi kleurpalet en het actuele thema van leeftijd inschatten en pedofilie brengen Knock Knock op het randje van een voldoende, maar we zijn veel beter gewend van zowel Eli Roth als Keanu Reeves.