De helaasheid der dingen

De Helaasheid der Dingen

8
De Helaasheid der Dingen

Over het algemeen kun je wel stellen dat onze zuiderburen meer geslaagd zijn in het maken van films dan wij Nederlanders tot nu toe hebben bewezen. Een van de bekendere Vlaamse films, gebaseerd op een boek van Dimitri Verhulst, is De Helaasheid der Dingen, die wij helaas nog altijd niet hadden gezien. We kwamen niet van de koude kermis thuis: ‘de helaasheid’ is een prachtige, rauwe biografie zoals je die misschien alleen in een enkele Britse cultfilms kan vinden.

De jonge Gunther Strobbe woont met zijn vader, oma en ooms in een klein dorp waar het goedkope bier de hele dag vloeit. Het gezin staat bekend als asociaal (marginaal in het Vlaams) en ze doen er weinig aan om dat imago aan te passen. Gunther ziet zijn mannelijke familieleden natuurlijk als voorbeeld, maar komt er gaandeweg ook achter dat deze leefstijl alles kapot maakt wat mooi is. De vraag die De Helaasheid der Dingen oproept is: zal Guther ondanks zijn opvoeding nog goed terecht komen?

Het jongetje dat Gunther speelt, compleet met matje in zijn nek en slobberige kleding, doet dit echt heel overtuigend. De blik in zijn ogen als hij vol trots tegen zijn ooms opkijkt spreekt boekdelen. De Helaasheid der Dingen maakt gebruik van flashforwards, wat erop neer komt dat je in flarden ziet hoe Gunther terecht komt als hij zelf vader wordt, waarmee de hoofdvraag van de film stap voor stap wordt beantwoord. Ook de volwassen versie van Gunther, vertolkt door de knappe Valentijn Dhaenens, is een sterk personage dat ook wel doet denken aan de hoofdpersoon in de Nederlandse film Aanmodderfakker. Gebruikmakend van subtiele filmfilters en herkenbare muziek komen de dialogen in zwaar Vlaams dialect tot leven en beleef je de achterstandsbuurten in jaren 90 Vlaanderen van dichtbij: ruzies in café’s, bierdrinkwedstrijden, naaktfietsen en mislukte opvoeding.