Cidade de Deus

8
Cidade de Deus

De dvd van Cidade de Deus (City of God) kwam op een zeer toepasselijke wijze in onze handen, namelijk als bootleg schijfje uit de Dominicaanse Republiek met zelf geprinte voorkant. Perfect natuurlijk voor dit verhaal over rijkdom en armoede in de gettowijken van Rio de Janeiro, Brazilië. De film krijgt – en dit bleek terecht – maar liefst een 8.7 op IMDb en we konden dan ook niet wachten op het schijfje te bekijken. Behalve het hoge cijfer was er namelijk weinig om op af te gaan aangezien zowel de regisseurs als de acteurs alleen in eigen land bekend zijn.

In City of God wordt het levensverhaal verteld van Rocket (Alexandre Rodrigues), een jongen die woont in een van de armste wijken van Rio, Cidade de Deus oftewel de Stad van God. Er blijkt al snel weinig goddelijk aan zijn buurt, zijn broer is bendelid en zelfs de allerkleinste kinderen willen meedoen aan het geweld rond deze gangs. Rocket probeert zich van al het geweld afzijdig te houden, maar dit blijkt niet zo makkelijk wanneer al je vrienden en je familie wel tot over de oren in de criminaliteit zitten.

City of God gebruikt zijn dik twee uur durende speeltijd om een prachtig sfeerbeeld neer te zetten van de jaren ’60 en ’70 in Brazilië. Zelfs in ons koude kikkerlandje krijg je het spontaan warm op de bank bij het zien van deze broeierige beelden. Een moraal wordt gegeven (je kiest zelf welk pad je bewandelt) maar de hopeloosheid van een jeugd in de getto wordt daarnaast ook perfect onderschreven. De personages voelen echt (de meeste acteurs zijn dan ook rechtstreeks van de straat geplukt) en het camerawerk is ook prima in orde. Wanneer je behoefte hebt aan een authentieke filmervaring kies je met City of God een goede film uit, maar door de thematiek is ie zelfs geschikt voor de kijker die voornamelijk sensatie zoekt.