Stand and Deliver

7.5
Stand and Deliver

De titel van deze film zegt je misschien niet direct iets, maar het is wel degelijk een klassieker. Stand and Deliver is in de loop der jaren inspiratie geweest voor allerlei films, maar is zelf nooit een enorm succes geworden. Wij wilden toch echt weten waarom deze film zoveel wordt gepersifleerd in de popcultuur, zoals in South Park en The Simpsons.

In begin jaren ’80 is Jaime Escalante een computerexpert die besluit om zijn leven te wijden aan het onderwijs. Hij komt terecht op een school in een Spaanse buurt in L.A. die te kampen heeft met financiële problemen en te lage scores. Jaime ziet het als zijn taak om de diverse moeilijke leerlingen wiskunde te leren en de schoolleiding te laten zien wat voor potentieel ze hebben. Met zijn eigen methode probeert hij de gang-leden en straatkinderen zover te krijgen dat ze slagen voor een van de moeilijkste wiskunde toetsen: het Advanced Placement examen.

De relatie tussen de leraar en de leerlingen is aandoenlijk. Aan de ene kant speelt Edward James Olmos de rol van wiskundeleraar fantastisch, en aan de andere kant beelden de leerlingen – die nauwelijks acteerervaring hebben – de straatkinderen overtuigend uit. Dat het script voor 90% op waargebeurde feiten berust, verklaart een hoop voor het natuurlijke verloop van het verhaal: hij kijkt lekker weg, heeft de juiste dosis emotie en is voor een film uit de jaren ’80 erg goed geschoten (zeker als je de geremasterde versie kijkt). De Engels-Spaanse talenmix en de inside jokes van de leerlingen zijn vermakelijk, zonder dat alles wordt uitgelegd. En aan dat laatste schort het in de films van tegenwoordig nog wel eens. Verwacht geen verpletterend melodrama, maar juist een rustig voortkabbelende, maatschappijkritische feelgoodvoor alle leeftijden.