Let’s Be Cops

6
Let’s Be Cops

De tweede film die ik koos voor mijn avondje alleenig film vermaak (ik keek eerst Pitch Perfect) was de stoner-comedy Let’s Be Cops. Kennelijk is mijn filmsmaak nogal low-brow als er geen filmstudent naast me op de bank zit! Let’s Be Cops is de meest recente film van regisseur Luke Greenfield, die in een ver verleden het hilarisch domme The Animal maakte maar ons ook negatief wist te verrassen met het slechte Something Borrowed. Ik was dus wel benieuwd hoe Let’s Be Cops zou worden!

De titel zegt het al een beetje, Let’s Be Cops draait om twee vrienden Ryan (Jake Johnson) en Justin (Damon Wayans Jr.) die besluiten dat ze politieagenten willen zijn. Niet dat ze daarvoor de politieacademie doorlopen, nee, Justin is gameproducent en heeft voor zijn pitch goed lijkende uniformen aangeschaft. Als blijkt dat zelfs de politie hen niet herkent als nep wanneer ze deze pakken aantrekken, besluiten ze om politieagenten te blijven. Ze komen zelfs een gevaarlijke maffiabaas op het spoor en dan is het maar afvragen of het heel verstandig is om met een neppe badge politieagentje te spelen.

Het plot van Let’s Be Cops hangt met zijden draadjes aan elkaar. Natuurlijk is het nergens geloofwaardig dat twee losers daadwerkelijk een politieagent zouden kunnen impressioneren, maar het is wel vermakelijk om te zien. Helaas is het acteerwerk van Johnson en Wayans Jr. wat matig. Vooral Johnson lijkt maar één type te kunnen vertolken als je afgaat op bijvoorbeeld zijn rol uit New Girl, waarin hij ook een 30-something low life speelt. Het tempo van Let’s Be Cops is wel lekker en de grappen zorgde bij mij regelmatig voor hardop gegrinnik (wat bijzonder is, als je bedenkt dat ik alleen op de bank zat). Al met al is Let’s Be Cops een middelmatige komedie, die het waarschijnlijk vrij aardig doet op een filmavondje.