Edward Scissorhands

7
Edward Scissorhands

Omdat de wintermaanden nu duidelijk zijn aangebroken en mijn medefilmkijker dit pareltje van Tim Burton nog nooit had gezien, keken wij 24 jaar na de première nog eens Edward Scissorhands. Burton raakte bekend met Pee-wee’s Big Adventure in 1985 en nadat hij Beetlejuice en Batman regisseerde kwam deze film om de hoek kijken.

Edward (Johnny Depp) is eigenlijk een soort monster van Frankenstein in de jaren ’50 in Amerika. Hij is door een professor gecreëerd maar voordat zijn maker zijn creatie kon afmaken stierf hij – en nu zit Edward opgescheept met scharen in plaats van handen. Dat heeft ervoor gezorgd dat hij eenzaam in zijn kasteeltje woont, totdat de optimistische Peg (Dianne Wiest) hem vindt en besluit hem mee te nemen naar de suburbs. Haar buurt is er in eerste instantie blij met Edward’s knipkunsten voor hond, haar en heg, maar zoals ieder kind weet is rondrennen met scharen gevaarlijk. En dan lijkt de mensenwereld toch niet zo geschikt voor Edward.

Burton neemt de Amerikaanse fifties duidelijk op de hak door alles flink uit te vergroten. Dat resulteert in stereotypes, een vlekkeloos decor en vooral heel veel pastelkleuren. Edward stelt hierin de vreemdeling voor die de ‘perfecte’ Amerikaanse maatschappij betreedt, met alle gevolgen van dien. Eigenlijk had deze boodschap niet gehoeven, want het karakter Edward Scissorhands is zo aandoenlijk dat je wel van hem móet houden. Dat komt deels door het overtuigende acteerwerk van Depp, ook al spreekt hij maar 169 woorden in de hele film. De stereotypering zorgt helaas wel voor vlakke personages, maar dat is natuurlijk ook de eenvoud van de film. De creepy filmstijl die Burton later in films als The Nightmare Before Christmas en Frankenweenie heeft aangenomen is in Edward al deels te zien, maar Burton was met deze productie nog duidelijk zoekende naar een eigen stijl. Er zitten dan ook wat foutjes in de film (zowel qua logica als cinematografisch) maar dat doet geen afbreuk aan het totaalplaatje. Edward Scissorhands is een tijdloos, fantasievol drama waar je jong en oud nog steeds blij mee kan maken.