Ruby Sparks

7.5
Ruby Sparks

Op zoek naar alternatieve komedies kwamen wij uit bij Ruby Sparks, een film die qua verhaal erg doet denken aan Stranger Than Fiction, in de zin dat een fictieboek en de realiteit samen komen. In Ruby Sparks is het verhaal echter door de ogen van de schrijver bekeken.

De succesvolle schrijver Calvin (Paul Dano, die we laatst in een compleet andere rol zagen in Prisoners) heeft een writersblock terwijl de wereld vol spanning op zijn nieuwe boek wacht. Hij besluit te schrijven over de perfecte vrouw voor hem en raakt volledig in de ban van zijn creatie. En dan staat Ruby Sparks (Zoe Kazan) ineens in vlees en bloed voor hem alsof het altijd al zo is geweest. Na de eerste schok is Calvin eigenlijk heel blij met Ruby, maar het duurt niet lang voordat ook de nadelen naar boven komen.

Paul Dano speelt de schrijver met control issues fantastisch, en dat bewijst samen met zijn rol in Prisoners maar weer hoe goede acteur het eigenlijk is. Zoe Kazan, die tevens het verhaal heeft geschreven, zijn de vele emoties van Ruby Sparks op het lijf geschreven. Met de casting zit het dus wel goed, al is de kleine rol voor Antonio Banderas wat random. Het verhaal wordt voornamelijk gedreven door Dano’s personage dat duidelijke problemen met zichzelf heeft. Zijn karakter groeit, maar toch is er niet echt sprake van een happy ending. En dat maakt het verhaal juist zo sterk. Cinematografisch gezien is er weinig bijzonders te melden, maar dat is ook logisch als een film gaat over boeken – een medium dat visueel gezien weinig spectaculair is. Kijk deze film lekker met je geliefde op de bank, of als je even wilt wegdromen in een wereld waar de creatieve geest de realiteit een handje helpt.