Prince Avalanche

6.5
Prince Avalanche

Soms probeer je eens een nieuwe film uit zonder daar echt een reden voor te hebben, wie weet krijg je een juweeltje te pakken. Dat was met Prince Avalanche helaas niet het geval, maar het is zeker een vermakelijke film. Met een rustig tempo, eenvoudige omgeving maar soms intense emoties kijkt het lekker weg.

Alvin (Paul Rudd) werkt in 1988 in de zomer als ‘strepentrekker’ op afgelegen wegen in Amerika, en neemt dit jaar zijn schoonbroertje Lance (Emile Hirsch) mee. Terwijl Alvin er vooral zit vanwege zijn rust heeft Lance moeite om zich aan te passen aan het saaie werk. Ze zijn genoodzaakt veel te praten en zo komt aan het licht dat ze elkaar als schoonbroers helemaal niet zo goed kennen als gedacht. Alvin en Lance worden steeds opener naar elkaar toe, wat gepaard gaat met hoogte- en dieptepunten.

Hoewel Rudd en Hirsch allebei geen lelijke mannen zijn is er alles aan gedaan om ze als simpele zielen uit the eighties neer te zetten, en vooral bij Rudd is dat goed gelukt. Hij laat in deze film zien dat hij vele rollen kan aannemen, want dit is toch iets heel anders dan bijvoorbeeld zijn typetje in Role Models (2008). Ook regisseur David Gordon Green zou je niet direct koppelen aan deze film, aangezien twee grote stoner-films (Your Highness en Pineapple Express) op zijn naam staan. Het is jammer dat het plot ons verder niets brengt, hoewel dit wel geprobeerd is met een onduidelijke rol van een mysterieuze vrouw die de twee mannen tegen komen. De donkere humor die soms voorbij komt zorgt ervoor dat je hoofd erbij blijft, maar door de hoeveelheid dialoog is Prince Avalanche niet geschikt voor een groep. Kijk hem liever met minder mensen, of een rustig groepje als je toch geen zin hebt in moeilijke verhalen en actiescènes.