2001: A Space Odyssey

7.5
2001: A Space Odyssey

Deze film schijnt bij veel mensen op nummer 1 te staan, en na jaren in de kast te hebben gelegen heb ik hem eindelijk ook bekeken: het grote werk van Stanley Kubrick, ook bekend van A Clockwork Orange, The Shining of Dr. Strangelove. Laat ik voorop stellen dat het cijfer is gericht op de film als speelfilm. Als filmkunst is het een dikke 8 waard.

Zonder echt vaste hoofdpersonages illustreert Kubrick het verhaal van de mensheid, van aap tot wat er nog komen gaat. De film is in drie delen opgedeeld, waarbij het eerste deel enkel bestaat uit een stel schreeuwende mensen in apenpakken. Het ziet er wat nep uit, maar dat is te wijten aan de productie: Kubrick had oorspronkelijk halfnaakte mensen in gedachten maar dat zou zorgen voor een R-rating. De mensapen worden geconfronteerd met een vierkante monoliet wat duidelijk een buitenaardse oorsprong heeft. Hierna zet het tweede deel in, waarbij we kennismaken met een aantal astronauten en een zelf-denkende supercomputer aan boord van een ruimteschip op een missie. Er zijn talloze verwijzingen naar de basis van de mens waaruit blijkt dat Kubrick elk shot heeft doordacht. Zonder te spoilen kan weinig gezegd worden over het derde deel, maar het feit dat dit deel erom bekend staat dat het goed werkt met een paddo of likje LSD op zegt al iets over het sfeertje.

Uiteindelijk roept ‘2001’ vooral veel vragen op, maar dat is niet erg. Het zijn ontzettend mooie beelden die in 1968 echt een technisch hoogstandje waren. Het zou me niets verbazen als Gravity hiervan heeft afgekeken. Het gebruik van geluid was in die tijd ook uniek: enerzijds klassieke muziek (Also Sprach Zarathustra), anderzijds tot op het hypnotiserende toe simpele bleeps and blops uit het ruimteschip. Als speelfilm zal het nooit mijn favoriet worden, daar is de film te langzaam en onduidelijk voor, maar als kunstfilm is het wel degelijk een aanrader: vol met symboliek, verwijzingen en puur gericht op het creëren van een bepaalde sfeer. Typisch Kubrick, maar toch heel verschillend van zijn ander werk.