
Nadat we compleet omvergeblazen waren door There Will Be Blood wilden we wel meer zien van deze filmmaker. In 2017 maakte Paul Thomas Anderson het romantisch drama Phantom Thread, met wederom Daniel Day-Lewis in de hoofdrol. Dit genre zouden we zelf niet snel uitkiezen, maar Anderson kennende steekt het scenario fantastisch in elkaar.
Day-Lewis is de Londense kledingontwerper Reynolds Woodcock die leeft voor zijn werk in de jaren 50. Hij zegt geen tijd te hebben voor liefde, maar ontmoet dan de serveerster Alma (Vicky Krieps) die hij al snel bij zijn leven betrekt als muze. Alma vindt haar nieuwe positie maar al te spannend en het duo doet het goed op elitaire feestjes. Alma heeft echter een eigen manier van doen die niet helemaal strookt met zijn perfect georganiseerde leventje, en zijn zus Cyril (Lesley Manville) heeft misschien een grotere vinger in de pap dan hij denkt.
Phantom Thread won een Oscar voor Costume Design en dat is volledig terecht – wat wil je ook met een kledingontwerper in de hoofdrol. De film oogt als een kostuumdrama, maar is dat inhoudelijk niet. Het gaat over machtsverhoudingen, zowel tussen de rijke dominante Reynolds en de onderdanige Alma, als de machtsverdeling binnen een creatieve business en de positie van de vrouw in de jaren 50. Die onderbelichte thema’s zijn subtiel verweven in het plot over een workaholic. Reynolds is een secuur en angstaanjagend kalme man van weinig woorden en die stijl sijpelt door in de hele (lange) film. Desondanks is Phantom Thread verre van saai. De cinematografie zorgt dat je geboeid blijft en dat er tijdens de vele stiltes genoeg te zien is. Day-Lewis en Krieps hebben een sterke chemie (met 26 jaar leeftijdsverschil!). Beide personages kicken op een geforceerde afstand binnen een relatie en dat acteren ze goed. De spanning wordt sterk opgebouwd, mede doordat beide personen steeds meer uitdaging in elkaar zoeken, tot een krachtig en onvoorspelbaar einde. Phantom Thread is qua stijl vergelijkbaar met There Will Be Blood, maar doet het net een tandje rustiger aan.