Odd-Thomas-1[1]

Odd Thomas

6.5
Odd Thomas

We zijn er weer snel bij, want deze film van Stephen Sommers (The Mummy, Van Helsing) draait morgen pas in de Nederlandse bioscopen. Odd Thomas is gebaseerd op een serie boeken van Dean Koontz, schrijver van thrillers in de trant van Stephen King. Samen met Sommers gaat dit goed samen: een fascinatie met kwaadaardige mythische wezens, geesten en het paranormale. En dat is precies wat je anderhalf uur gaat zien.

Odd Thomas (Anton Yelchin) is op het eerste gezicht gewoon een vreemde vogel, maar bezit een paranormale gave: hij ziet overleden mensen en af en toe een wezen uit de hel. Samen met zijn vriendin Stormy (Ashley Sommers, de dochter van de regisseur) is hij op de eerste plaats heel erg klef. Maar daar gaat het natuurlijk niet om; Odd komt erachter dat een enorme ramp in zijn stadje plaats zal vinden. Met hulp van de chief (Willem Dafoe), die bekend is met zijn gaven, probeert hij het onvoorkomelijke te voorkomen.

Het leuke aan dit verhaal is dat de daadwerkelijke ramp niets bovennatuurlijks heeft, maar Odd wel zijn gave in kan zetten om het te voorkomen. Een minpuntje is dat de uitvoering wat mager is; de spanningsopbouw gaat geleidelijk aan en karakters zijn vrij oppervlakkig. Voor mijn gevoel hadden een aantal bijrollen wel geschrapt mogen worden, óf de film had langer mogen duren zodat ze daadwerkelijk een functie kunnen krijgen in het verhaal. Het mag dan op en top Amerikaans zijn, het ziet er wel gelikt uit. De CGI is uitstekend, en met surround sound zit je al helemaal goed voor een avondje entertainment. Misschien bevat het wat veel horror-elementen voor de kleintjes, maar het is een uitstekend stukje entertainment voor een filmavondje met je maten. Of laat je in de bioscoop lekker onderdompelen in de special effects.