It Follows

8
It Follows

Op een of andere manier is het mij nooit gelukt om een horrorfilm in de bioscoop te zien, maar afgelopen week was het dan zo ver. It Follows draait nog even op het grote scherm in Nederland en het is een echte aanrader. De film houdt zich in het midden tussen horror, thriller en mystery en op het witte doek met surround sound komt It Follows echt tot zijn recht.

In een rustige woonwijk date de jonge Jamie (Maika Monroe, die we laatst nog zagen in The Guest) met de knappe Hugh. Als ze het uiteindelijk naar bed gaan blijkt Hugh niet te zijn wie hij lijkt: hij bindt haar achteraf vast op een stoel en waarschuwt Jamie dat ze vanaf nu achtervolgt zal worden door iets. Eenmaal thuis en volledig in shock staan haar vrienden haar bij na de traumatische ervaring en al snel blijkt dat Hugh gelijk had: Jamie ziet mensen op haar afkomen die anderen niet kunnen zien. Gelukkig geloven haar vrienden haar en samen proberen ze te ontsnappen aan de verschrikkelijke vloek.

De spanning zit er goed in met goed acteerwerk, weinig voorspellende scènes en sterke opbouw. Het hele sfeertje doet denken aan de jaren ’80 door kleurgebruik, vormgeving van de omgeving en ouderwetse props zoals beeldbuistelevisies, maar de film speelt zich wel in het heden af. De soundtrack bestaat uit een soort 8-bit horrortheme wat op sommige momenten echt een naar, onderhuids gevoel geeft en perfect aansluit bij de onheilspellende scènes. Al met al doet het stijltje erg denken aan Attack the Block (2011). Nieuwkomer David Robert Mitchell als regisseur en schrijver houdt de eindconclusie van het verhaal vaag, maar heeft sowieso allerlei onderliggende concepten in de film verwerkt. Water lijkt een terugkerend element te zijn en het hele idee van ‘gevolgd worden na seks gehad te hebben’ doet al snel denken aan een metafoor voor verkrachting, of zelfs aids. Het is niet bekend of het ook echt zo bedoeld is, maar deze horrorfilm – ondanks zijn jump scares, ranzigheid en veel naakt – zet je zeker aan het denken. It Follows is erg origineel en blijft je zeker nog een paar dagen achtervolgen.