Outpost

7.5
Outpost

“Horror! Zombies! Yes!”. Met deze gedachte zetten wij Outpost op, aangezien je ons altijd wakker mag maken voor een goede pot horror, het liefst met onzinnige hoofdpersonages en een flinke dosis gore. Outpost (de 2007 versie) belooft zo’n horror te zijn als je afgaat op de IMDb pagina en zijn hopeloos cliché tagline (You can’t kill what’s already dead..). Echter, Outpost heeft ons positief verrast. Zonder al te veel te verklappen dus nu een review van een must-see voor onze mede horror-fans!

Een groep huursoldaten wordt onder schimmige voorwendselen naar een bunker midden in de Oost-Europese bossen gelokt. Hun opdrachtgever spreekt over het mijnen van kostbare mineralen die daar in de grond zitten, maar de etnisch diverse groep heeft hele andere ideeën over de waarde van de bunker, zeker als zij sporen vinden die wijzen op de aanwezigheid van Nazi’s. Normaal gesproken zijn ze tegen elke vijand opgewassen, maar de gebeurtenissen rond de bunker weten zij niet te verklaren…

Oké, eerlijk, wij schrokken erg van Outpost, al in de eerste scene. Niet dat hij afschuwelijk begint: het was namelijk de verschrikkelijke filter die ons angst inboezemde. Zo’n fout Instagram filter heeft nog geen enkele film goed gedaan en we hadden bijna alle hoop opgegeven, maar omdat het een van regisseur Barker’s eerste films was willen we het hem nog wel vergeven. Hij zwakt later ook af, dus kijk er vooral doorheen. Dan trakteert Outpost je op een bijzonder langzame opbouw van een spannend horror verhaal wat wonder boven wonder een nieuwe twist weet te plakken op het ‘nazi-zombie-plot’. Het genre verschuift langzaam van horror, naar science fiction, naar actie. De onbekende acteurs doen het leuk als huursoldaten (ook al kan het acteerwerk beter) en tegen het eind zaten wij wel op het puntje van onze stoel. Geen idee ook waarom Outpost een 5,9 krijgt op IMDb want wat ons betreft is het een echte aanrader, zeker voor een leuke filmavond!