23838812974368330016[1]

Chronicle

7
Chronicle

Wat zou jij doen als je een dag onzichtbaar was? Of kon vliegen? Het zijn hypothetische vragen die op menig feestje druk bediscussieerd worden. Voor de jongemannen uit Chronicle worden deze vragen in eens relevant wanneer zij superkrachten krijgen. En ze doen dan wel niet wat ik zou doen (FYI: banken beroven en de rest van ‘t leven op een bounty eiland doorbrengen), het levert wel leuk vermaak met wat onverwachte diepgang op.

In Chronicle wordt de licht autistische Andrew (Dane DeHaan) gevolgd, die – gelukkig voor ons – graag alles wat hij meemaakt filmt. Hij is een beetje een buitenbeentje, maar als hij, de populairste jongen van de klas (Michael B. Jordan) en zijn neef Matt (Alex Russell) terecht komen in een vreemd ondergronds hol en daarop superkrachten krijgen stijgt zijn it-factor enorm. Maar of Andrew al die aandacht en macht ook aankan is maar de vraag.

Het leuke aan het plot van Chronicle is dat er nauwelijks aandacht wordt besteed aan de grotere levensvragen die men toch moet krijgen wanneer ze plots kunnen vliegen. Waar hun kracht vandaan komt interesseert de jongens weinig en hoe ze de wereld hiermee zouden kunnen verbeteren evenmin. Dit levert vooral in het eerste deel van de film grappige scenes op vol baldadigheid, die authentiek aanvoelen dankzij de chemie tussen de jonge acteurs. Naarmate het eind van Chronicle nadert wordt je als kijker getrakteerd op een kleine moraal, maar ook op spectaculaire actie shots die gretig gebruiken maken van het found footage sfeertje. Al met al een prima film om op te zetten met je vrienden maar ik denk dat familieleden die de middelbare school langer dan ‘n decennium geleden verlieten hier minder plezier aan beleven.