Super 8

6.5
Super 8

Films over aliens zijn er al sinds het ontstaan van de film, en het lijkt erop dat Hollywoods inspiratie op raakt. Met nog een enkele originele film zoals District 9 blijft het genre in leven, maar de grote War of the Worlds achtige spektakelfilms lijken voorbij. Super 8 lijkt nog een poging gedaan te hebben om het genre nieuw leven in te blazen door de hoofdpersonages te veranderen: geen heldhaftige Tom Cruises maar doodgewone kinderen.

In eind jaren ’70 is een groep kinderen van rond de 14 jaar bezig met een eigen speelfilm, wanneer zij per toeval getuige zijn van een treinongeluk. Daar vertelt een slachtoffer dat ze moeten rennen omdat ze anders gepakt worden. Diep geschokt keren ze terug naar huis, maar Joe (Joel Courtney) vertrouwt het zaakje niet en komt erachter dat het leger iets te verbergen heeft. Met behulp van zijn vrienden (onder andere Elle Fanning) trekt hij zijn eigen plan en komt erachter dat het leger al jarenlang iets verborgen houdt voor de wereld.

Het leuke aan Super 8 is dat het er spectaculair uit ziet en het verhaal goed in elkaar steekt. Pas vrij laat wordt je als kijker geconfronteerd met het buitenaardse wat de spanning behoorlijk opbouwt. Helaas gaat het vanaf dat punt berg afwaarts. De camera speelt nauwelijks een rol (terwijl de titel anders doet vermoeden), en het geheel wordt erg ‘Spielbergnesk’: de kinderen zijn de helden die winnen met pure goedheid. Zo zie je maar weer dat de producer (Spielberg) veel invloed kan hebben op de film, welke geschreven én geregisseerd is door J.J. Abrams, die voorheen werkzaam was bij de series Fringe en Lost. In het begin doet de sfeer erg jaren ’70 aan, maar al snel komt dit op de achtergrond en zou het zich net zo goed vandaag kunnen afspelen. Wellicht komt dat door het moderne accent van de kinderen, desondanks zijn de kind acteurs goed in hun werk. Super 8 heeft uiteindelijk een te hoog Spielberg gehalte om een sci-fi liefhebber te bevredigen, maar des te beter doet de film het bij familie.