The Rules of Attraction

7
The Rules of Attraction

Let niet op de plotbeschrijving op IMDb, want daar blijkt weinig van te kloppen. Wij kozen The Rules of Attraction uit omdat dit een komedie zou zijn die nét wat anders is, en daar voldoet het inderdaad aan. Gebaseerd op een boek en onder regie van Roger Avary, die normaal gesproken ook alleen maar schrijft, blijkt The Rules of Attraction veel meer te zijn dan wat je van een Amerikaanse College film verwacht.

Er staan drie personen centraal: de eigenzinnige drugskoerier Sean (James van der Beek), de ongeduldige maagd Lauren (Shannyn Sossamon) en de homoseksuele Paul (Ian ‘sexy’ Somerhalder). Terwijl Sean zich vermaakt met verschillende meiden, maar eigenlijk Lauren leuk begint te vinden, probeert Paul te scoren bij verschillende jongens. Als kijker worden we om en om meegenomen door de personages en krijgen we fragmenten te zien uit hun leven op de campus.

De manier van vertellen valt direct op: a-chronologisch, deels overlappend, vanuit verschillende personages en soms zelfs achterstevoren (letterlijk!). Ook personages die pas heel laat worden geïntroduceerd zijn voorzien van een volledige minibiografie in drie minuten tijd. Je moet je hoofd er dus wel bij houden, maar het wordt nergens echt verwarrend. Van der Beek en Somerhalder spelen erg overtuigend, en het bijrolletje van Jessica Biel is ook wel aardig. Hoewel de film gaat over drank, seks en drugs is er duidelijk een diepere laag zichtbaar: hoe ga je met elkaar om? Wat verwacht je van elkaar? Wat is eerlijkheid? The Rules of Attraction laat zien dat Amerikaanse college studenten meer zijn dan simpele drankorgels, vooral doordat de film – zeker in de directors cut – behoorlijk rauwe randen heeft. Het enigszins open einde en de soms heftige scènes maken de film niet geschikt voor een gezellig filmavondje, en al helemaal niet voor je familie. Dankzij ruim voldoende humor kun je The Rules of Attraction wel prima tussendoor kijken.