still-of-chase-williamson-in-john-dies-at-the-end-2012-large-picture[1]

John Dies at the End

8
John Dies at the End

De titel van John Dies at the End riekt natuurlijk naar spoilers, maar daar hoef je niet bang voor te zijn. Je komt er namelijk vrij snel achter dat John (en anderen) het loodje zullen leggen. Wat zo’n doorbroken spanningsboog dan oplevert? Een hele vermakelijke film met een briljant plot die je vast vaker wil gaan kijken.

John dies gaat over de vrienden John (Rob Mayes) en Dave (Chase Williamson). Zij komen tijdens een feestje in aanraking met een drug die lijkt te leven en de gebruiker in staat stelt om de toekomst te voorspellen én door dimensies en tijd te reizen. Allemaal leuk en aardig, totdat dezeSoy Sauce de term gateway drug wel heel letterlijk neemt en binnen de ex-gebruikers portalen manifesteert om wezens van andere dimensies in de onze te krijgen. De aarde opgeven is geen optie, dus het is aan Dave en John om deze te redden. Dit resulteert in een trippy film die je vooral niet meteen moet proberen te begrijpen, maar waar je je moet door laten meeslepen, rechtstreeks de andere dimensies in.

Het acteerwerk van de jonge acteurs in deze film is niet uitmuntend, maar goed genoeg om het plot te onderhouden. Wel heel goed zijn de dialogen, wat niet gek is aangezien John Dies gebaseerd is op een boek, wat vaak de screenplay wat vleziger maakt. Helaas maakt ook deze film zich schuldig aan het vertellen-vanuit-een-flashback-fenomeen, zoals veel boekverfilmingen doen, maar aangezien er constant gestoeid wordt met tijd en ruimte kan het ze vergeven worden. Met de hele familie zou ik deze film niet opzetten, daar is hij net te bloederig en intens voor. Met je vrienden heb echter mijn volle zegen, aangezien het tijdens het kijken een feestje wordt en daarna een levendige discussie over de aarde, tijd en alles daartussen in oplevert.