still-of-jürgen-prochnow-in-the-seventh-sign-(1988)-large-picture[1]

The Seventh Sign

6
The Seventh Sign

In het kader van apocalyptische Amerikaanse films is dit een schoolvoorbeeld. De bekendste versie van het einde der tijden is wel die uit de Bijbel: zeven zegels worden verbroken en zeven tekenen van God zullen verschijnen. Dit oud stukje cinema neemt het vrij letterlijk en gaat – wellicht ongemerkt – diep in op het Bijbelse verhaal.

Abby Quinn (Demi Moore) is in verwachting wanneer ze een zekere David ontmoet die een appartement bij haar en haar man huurt. Vanaf dat moment gebeuren er vreemde dingen die haar doen denken aan het Christelijke boek Openbaring. Al snel komt ze erachter dat ze een belangrijke rol speelt in de strijd tussen goed en kwaad en belandt ze met een Joodse jongen in een race tegen de klok.

Een Bijbels thema zo letterlijk als dit zou vandaag de dag waarschijnlijk niet zo’n grote hit worden, in de jaren 80 was het zeker een groter succes. Een sterk punt aan deze vertelling is dat het verassend veel horror- en thriller-elementen heeft, zowel in cinematografie als in spanningsopbouw. Ondanks het over het algemeen lage tempo van jaren-80 films blijf je er wel bij. Op Demi Moore na is het acteerwerk matig; karakters worden vlak en hebben weinig chemie. Het grootste minpunt is wel dat je het verhaal misschien niet helemaal snapt als je de nodige Bijbelkennis mist; ik had extra uitleg achteraf nodig om bepaalde scènes te verklaren. Al met al een voldoende voor de moeite, maar niet per se aanrader.