Bird Box

Bird Box

7
Bird Box

The hype was real deze winter met de horrorfilm Bird Box. De film zou zo eng zijn dat mensen niet meer konden slapen en Netflix liet zelfs weten dat ze de ‘bird box challenge’ afraden om het ongelukken veroorzaakt. Tja, dan moet je natuurlijk wel zien waar al die heisa vandaan komt. Lampen gedimd, popcorn bij de hand en klaar voor de horrorfilm van het jaar. Dachten we.

In de nabije toekomst breekt de pleuris uit wanneer mensen uit het niets zichzelf van kant maken. Het lijkt erop dat er wezens of entiteiten rondzwerven die, als je ze aankijkt, er voor zorgen dat je zo snel mogelijk zelfmoord pleegt en eventueel anderen daar in mee neemt. In twee periodes met vijf jaar ertussen zien we hoe Malorie (Sandra Bullock) terecht komt in deze hel op aarde, en uiteindelijk op een bootje op een rivier met twee jonge kinderen geblinddoekt vlucht. Stap voor stap wordt voor de kijker duidelijk wat er in die vijf jaar is gebeurd.

Allereerst moet echt gezegd worden: zo eng is deze film niet. Het is meer Hollywoodhorror: eng, maar niet gruwelijk. Het principe van niet mogen zien doet denken aan de gimmick van geen geluid mogen maken in A Quiet Place, waar opvallend genoeg óók een zwangere vrouw en kleine kinderen de hoofdrol spelen. Het klinkt misschien bijzonder saai om personages geblinddoekt rond te zien lopen, maar door het subtiele camerawerk waarbij je af en toe ook point of view door de blinddoeken heen kijkt krijg je toch datzelfde gevoel als wanneer je zelf blind je weg moet zien te vinden: elke spier gespannen en bang om ergens over te struikelen. Puntjes voor de spanning dus, maar verder is Bird Box meer een post-apocalyptisch drama dan een psychologische horror. Sandra Bullock speelt wel fantastisch als vrouwelijke antiheld die eigenlijk heel slecht met kinderen om kan gaan. Dat is een van de originele vondsten aan Bird Box, want de film baseert zich veel op klassieke horrorgenres (tropes) zoals zombiefilms en bovennatuurlijke wezens. Dat het nogal ongeloofwaardig is dat Malorie met twee kinderen vijf jaar kan overleven in deze hel laten we maar even buiten beschouwing. Regisseur Susanne Bier, die voorheen vooral romantische drama’s maakte, heeft met Bird Box dus wel een unieke film neergezet, maar de hype is zwaar overdreven.