O Brother, Where Art Thou?

8
O Brother, Where Art Thou?

Er zijn van die regisseurs die geen enkele plank mis lijken te slaan, en het duo Joel en Ethan Coen (alias de Coen brothers) horen daar zeker bij. Met hun typische luchtige, maar soms vreemde stijltje hebben ze al grote titels op hun naam staan zoals The Big Lebowski, Fargo en True Grit. Er zijn nog een paar films van de broers die ik nog niet gezien had, en O Brother, Where Art Thou? is er een van.

Deze avonturenkomedie gaat over drie ontsnapte gevangen in de jaren ’30. Het zijn net de Daltons uit Lucky Luke: eentje is vrij slim (George Clooney), de anderen zijn dommige volgelingen. In hun tocht naar een eerder begraven geldschat komen ze allerlei obstakels tegen zoals andere criminelen, een KKK groep, en een ziener. Tot zover is het een luchtige komedie, maar er is een diepere laag aanwezig. O Brother, Where Art Thou? is namelijk gebaseerd op de oud-Griekse Oddysee van Homeros, en er zijn zowel veel subtiele als letterlijke hints te vinden. Veel personages lijken op die uit de Oddysee – een man met één oog stelt bijvoorbeeld de cycloop voor (John Goodman) – maar er zijn ook veel visuele vergelijkingen te herkennen.

De vele symboliek in de film maakt het een soort puzzel om de klassieke elementen te herkennen – mits je het verhaal van Odysseus kent. Tegelijkertijd is de film ook erg vermakelijk voor de jongere generatie of voor degenen die gewoon een leuke komedie willen zien, ook al is de film her en daar een beetje vaag. Daarnaast zit de film cinematografisch ook sterk in elkaar met een prachtig kleurenpalet en conceptuele shots. Het beeld wordt aangevuld met een fijne soundtrack uit diezelfde periode – de jongens beginnen namelijk een band na hun ontsnapping – en iedereen spreekt met een ontzettend zwaar accent uit Mississippi. Clooney speelt fantastisch (hoe kan het ook anders) en zijn medespelers (John Turturro en Tim Blake Nelson) doen het als simpele boerenzielen ook erg goed. Kortom: ‘O Brother’ is een zeer geslaagde, unieke avonturenkomedie waar je gegarandeerd mee kunt lachen en je kunt verbazen over de vindingrijkheid van de Coen brothers.