Män Som Hatar Kvinnor

6.5
Män Som Hatar Kvinnor

Zweedse films en series, dan denk je waarschijnlijk snel aan zenuwslopende, grauwe thrillers. The Girl With the Dragon Tattoo (originele titel: Män Som Hatar Kvinnor, oftewel Mannen Die Vrouwen Haten) is daar eigenlijk niet anders in en wordt terecht en onterecht als voorbeeld gezien van Scandinavische cinema. Het is gebaseerd op het succesvolle boek van Stieg Larson en inmiddels ook opnieuw verfilmd met Daniel Craig, maar wij hadden het nog nooit gezien. Als grote fans van de Zweeds/Deense serie The Bridge konden wij natuurlijk niet achter blijven en zagen we eindelijk deze spannende crime.

Ex-journalist Mikael Blomkvist wordt ingehuurd door een oude rijkaard om een verdwijning van veertig jaar geleden op te lossen. Tegelijkertijd denkt de jonge alternatieve hacker Lisbeth Salander ook mee doordat ze Blomkvist’s computer al een tijdje in de gaten houdt – ze is immers een hacker. Met alleen de hint dat de dader waarschijnlijk een familielid is gaan Blomkvist en Salander op zoek naar de dader, maar komen er snel achter dat er iets groters gaande is dan ze hadden gedacht.

De kracht van deze 2,5 uur durende thriller is de karakterisering van de journalist en de hacker. Omdat ze in eerste instantie niet samen werken krijgen we uitgebreid het leven en leed van beiden te zien; zo kom je er snel achter dat de stoere hacker veel persoonlijke problemen heeft, wat veel van haar gedrag verklaart. Dit leidt ook tot scènes die eigenlijk niets met het grote verhaal te maken hebben, maar wel veel duidelijk maken over de personages. Salander wordt erg overtuigend gespeeld, maar Michael Nyqvist, die de rol van de journalist op zich neemt, kan daar nog veel van leren. Persoonlijk vond ik dat er van het boek net teveel is verwerkt in de 2,5 uur, wat de film erg zwaar maakt met een te hoog tempo. Als dan de daadwerkelijke spanning vooral wordt opgebouwd met ‘kunstmatige’ trucjes (denk aan zenuwachtige achtergrondmuziek) stapelen de minpuntjes zich op. The Girl With the Dragon Tattoo viel tegen als je afgaat op de hype eromheen, en is zeker niet geschikt voor de kids, maar uiteindelijk is het wel een spannende thriller.