Kahaani

7
Kahaani

Wij vonden dat het eens tijd werd om verder te kijken dan de VS en Europa. India staat natuurlijk bekend om Bollywood, maar het zal je waarschijnlijk niet verbazen dat Indiërs ook gewone thrillers uit eigen land kijken. Met behulp van onze vriend IMDb kwamen we onder andere uit bij Kahaani, die daar een heuse 8,3 krijgt.

In Kahaani (subtitel: “A Mother of a Story”) volgen we een hoogzwangere vrouw (Vidya Balan) die vanuit Londen naar Calcutta (Kolkata) is gekomen omdat haar Indische man daar is verdwenen: plotseling reageert hij niet meer op haar telefoontjes. Vreemd genoeg lijkt de politie in Calcutta haar man niet te kennen, en blijkt hij nooit in het hotel geslapen te hebben waar hij zou moeten zijn. Wat volgt is een lange zoektocht naar de mysterieuze verdwijning met meer vragen dan antwoorden, met de hulp van een jonge plaatselijke agent aan haar zijde.

Het plot is in de basis vrij eenvoudig, maar wordt dikker en dikker naarmate de zoektocht voortduurt. Het einde is dan ook serieus spannend, met een tikkeltje drama. Regisseur en schrijver Sujoy Ghosh heeft duidelijk goed opgelet bij de filmschool: snelle Hollywood-achtige cuts en bijna clichématige cinematografie houden het tempo hoog zoals een echte thriller beaamt. Giet hier een Indiaas sausje overheen en je hebt een goede buitenlandse film die ook voor de weinig ervaren filmkijker geschikt is. Vidya acteert haar rol erg goed, zeker als uiteindelijk blijkt hoe de vork echt in de steel zit omtrent haar personage. Typisch aan Kahaani is dat er Engels en Bengaals door elkaar wordt gesproken, wat haar rol als halve emigrant sterk weerspiegelt. Dat deze film met omgerekend slechts 1,3 miljoen dollar is geproduceerd is het vermelden waard, want Kahaani doet zeker niet onder aan een blockbuster als Minority Report. Ghosh mag dan een beetje afgekeken hebben van Westerse cinema, het verhaal zit strak in elkaar.