Jurassic World

7.5
Jurassic World

Bij sommige films weet je van tevoren al dat het een spektakel gaat worden. Dat geldt ook voor Jurassic World (de eerste drie films waren al vrij spectaculair) dus wij hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om deze in de bioscoop, in 3D te zien. Natuurlijk ga je met enige verwachtingen de film tegemoet, want om na 14 jaar nog een vierde deel te maken in de reeks ‘dinosaurussen gaan helemaal los’ moet je wel van heel goede huize komen.

Er worden geen doekjes om gewonden dat het een vervolgfilm is: op het oorspronkelijke eiland van Jurassic Park is een nieuw themapark gebouwd. Met hedendaagse technologieën is het mogelijk geworden om dinosaurussen te ‘ontwerpen’ en zo ontstaat de Indominus Rex – de meest schrikbarende dinosaurus ooit. Parkmanager Claire (Bryce Dallas Howard) en manusje-van-alles Owen (Chris Pratt) moeten het park in veiligheid stellen wanneer – natuurlijk – de dino ontsnapt. Voor Claire is het ook een persoonlijke zaak, want haar neefjes Zach (Nick Robinson) en Gray (Ty Simpkins) zijn ook aanwezig en in gevaar.

Er wordt uitgebreid de tijd genomen om het park met al zijn attracties in beeld te brengen waardoor je je even een echte bezoeker van Jurassic World voelt. Maar wanneer de Indominus losbreekt mag je je dan ook schrap zetten voor een achtbaan aan achtervolgingen, gevechten en viezigheid in de jungle. Hier en daar wordt leuk verwezen naar de eerdere films maar over het algemeen is er weinig humor aanwezig – in ieder geval minder dan in de eerste delen. De nadruk ligt dan ook echt op de actiescènes, die er zeker niet om liegen. Soms lijkt regisseur Colin Trevorrow (die het totaal niet vergelijkbare Safety Not Guaranteed maakte) echter in herhaling te vallen wanneer we het zoveelste shot van een hijgende dino naast iemands hoofd zien. Eigenlijk is Jurassic World gewoon meer van wat we al kennen, maar dan in de huidige tijd, en dat is in wezen helemaal niet erg. Jurassic World werkt gewoon omdat je krijgt wat je verwacht: meer dinosaurussen, meer monsterlijke gevechten en zo min mogelijk diepgang in de personages. Als je dan toch de vergelijking wilt maken met andere overweldigende dino-films zoals Transformers: Age of Extinction, dan komt Jurassic World stukken beter uit de verf. De film krijgt de stempel ‘familie-film’, maar er zitten toch flink wat brute scènes in die de nodige nachtmerries kunnen veroorzaken. De kleinste kindjes thuis laten dus, maar ga dit visuele spektakel zeker nog even in de bios zien!