rk16[1]

Rundskop

8
Rundskop

We mogen ons gelukkig prijzen met de filmkunsten van onze zuiderburen, want eens in de zoveel tijd produceren zij een film waar geen Nederlands product tegenop kan. In 2011 was dat Rundskop, internationaal bekend als Bullhead. Het eenvoudige boerenleven in West-Vlaanderen staat hier centraal en tegelijkertijd is het een film over identiteit en mannelijkheid. Het brein achter het verhaal is Michaël Roskam, die vorig jaar nog met het succesvolle The Drop kwam.

In Belgisch Limburg staat een boeren familieboerderij waar al jarenlang wordt gesjoemeld met groeihormonen om meer vlees te kunnen produceren. Zoon Jacky (Matthias Schoenaerts, die later doorbrak met het eerdergenoemde The Drop) zit zelf ook aan verschillende middelen wanneer hij terecht komt in een schimmige deal met een vleeshandelaar uit West-Vlaanderen. Terwijl dit op de achtergrond speelt zit Jacky in de knoop met zichzelf en voert hij een zoektocht naar zijn eigen mannelijkheid.

Rundskop gooit je direct middenin het verhaal en de eerste twintig minuten kunnen dan ook wat pittig zijn om doorheen te komen. In de eerste helft zal je zelf veel moeten gissen naar de grotere context van het verhaal, maar als die eenmaal duidelijk is schiet het tempo omhoog en wordt Rundskop een spannende thriller. Het is knap hoe Roskam criminele activiteiten en een zeer persoonlijk verhaal samen heeft weten te smelten tot een sterke vertelling, iets wat je ook duidelijk in The Drop herkent. De dialogen (in het Limburgs, Vlaams en Frans/Waals) zijn sterk gevoerd en de emoties worden door Schoenaerts geweldig verbeeld. Sowieso hulde aan Schoenaerts, want voor deze rol heeft hij twee jaar keihard getraind om de spierbundel te worden die Jacky is. Hij weet de transitie van onschuldige jongen naar bikkelharde bull goed neer te zetten. Ondersteund door prachtige, duistere cameravoering is Rundskop een film waar je goed voor moet gaan zitten en voorlopig niet meer uit komt.