Hansel & Gretel: Witch Hunters

4.5
Hansel & Gretel: Witch Hunters

Iedereen kent het verhaal van Hansje en Grietje. In het straatje van Abraham Lincoln Vampire Hunter is er nu een film uit wat je een vervolg zou kunnen noemen op het bestaande Duitse verhaal van Hänsel und Gretel. Dit klinkt als een leuk idee, maar veel schrijvers en regisseurs onderschatten de risico’s omdat men nou eenmaal al verwachtingen heeft met bekende verhalen. En precies op deze manier ging schrijver en regisseur Tommy Wirkola (Død Snø) de mist in.

Na een kort opfrismomentje van hoe het originele verhaal ook al weer klinkt zien we Hansel en Gretel als semi-volwassen heksenjagers. Door de jaren heen hebben ze tientallen heksen vermoord uit wraak, en zijn ze nog altijd op zoek naar wat er destijds met hun ouders is gebeurd. Al snel komen ze de opperheks tegen (onze eigen Famke Janssen) die met de stand van de maan van plan is om onsterfelijk te worden en de wereld over te nemen. Om niet te blijven steken op één verhaallijn pakt de sheriff van het 17e eeuwse stadje de heksen zelf aan met zijn eigen team. Die zijn echter na een enkele ontmoeting met de heks al van de kaart geveegd waardoor Hansel en Gretel als enige helden overblijven om de heks tegen te houden.

Het verhaal had zoveel beter geschreven kunnen worden. Naast de onnodige hoeveelheid hedendaagse scheldwoorden en oppervlakkige karakters bestaat het plot enkel als reden om bloed, wapens en special effects te gebruiken. Hoewel de intro en aftiteling erg gladjes zijn gemaakt zijn de overige effecten niet geweldig. De heksen zien eruit alsof ze in een black metal band zitten en de kostuums lijken af en toe uit de H&M te komen in plaats van de 17e eeuw. Dat Famke Janssen de rol aannam omdat ze haar hypotheek moest afbetalen (zie de trivia op IMDb) zegt wat over de mentaliteit. Ook het acteerwerk van Jeremy Benner (Hansel) laat te wensen over. Ten slotte zijn er te veel fouten in continuïteit gemaakt en maken karakters soms onlogische keuzes. Het was beter geweest om óf in de wereld van de originele Hansje en Grietje te blijven, óf om een moderne versie te creëren. Dit is echter een vage mix die ik weinig mensen zou aanraden, desondanks kan het voor een vriendengroep leuk zijn voor wat simpel hak- en schietgeweld. Maar meer is het ook niet.