the-wrestler-04[1]

The Wrestler

8
The Wrestler

Black Swan, the Fountain en Requiem for a Dream zijn alle drie films die wij met veel plezier hebben gekeken, maar The Wrestler, een film onder dezelfde regie (Darren Aronofsky) belandde maar niet op het scherm. Misschien omdat er zo’n nadruk leek te liggen op worstelen, een sport waarin ik niet direct geïnteresseerd ben. Niets is echter minder waar, want The Wrestler is een prachtige film waarvan ook zonder worstel-passie flink van kan worden genoten.

The Wrestler is een fictionele biografie over het leven van Randy ‘The Ram’ Robinson (Mickey Rourke), dé worstelaar uit de jaren ’80. Twintig jaar later worstelt Randy nog steeds, maar dan met zijn privé leven. Zijn faam is zo goed als verloren, zijn eigen dochter (Evan Rachel Wood) wil hem niet meer zien en heeft hij ook nog een ingewikkelde verstandhouding met een mooie stripper (Marisa Tomei). Als zijn gezondheid achteruit gaat moet hij eigenlijk stoppen met worstelen, maar lukt het hem om het enige vertrouwde in zijn leven achter hem te laten?

Dankzij het fantastische spel van Mickey Rourke wordt er een verbondenheid aan het hoofdpersonage meegegeven die je niet snel ziet. Na het kijken van The Wrestler heb je het gevoel dat je Randy al jaren kent, wat het einde van de film des te beklemmerder maakt. Dit wordt nog eens versterkt onder regie van Aronofsky, die ervaring heeft met fictionele films die aanvoelen als een levensecht verhaal. Het kijkje in het worstelbestaan dat je hiermee krijgt is een tof extraatje. De docu-feel is sowieso constant in het achterhoofd gehouden, wat is te merken in de cameravoering. Het script zelf is af en toe iets clichématig en voorspelbaar. Dit staat echter niet het totaalplaatje in de weg, wat zorgt dat The Wrestler een dikke voldoende voor elkaar bokst. Hoewel The Wrestler niet per se een film is die je in een groep bekijkt raden wij hem toch aan voor familie of vrienden. Het is simpelweg een goede film.