frankenweenie_28[1]

Frankenweenie

7
Frankenweenie

Over het algemeen kom ik Nederlanders vaak tegen. Natuurlijk in ons gezamenlijk thuisland, maar ook in het buitenland vind je in de meest afgelegen oorden nog wel een kaaskopje. Nederlandse acteurs die in Amerikaanse producties spelen zijn dan ook geen uitzondering. Maar een animatie waarin de gemene buurman een Nederlander is en er een heus Dutch Day festival wordt georganiseerd? Het was een grappige verrassing tijdens het kijken van Frankenweenie, de nieuwste animatie van Tim Burton.

Frankenweenie, gebaseerd op een short die Burton tijden geleden maakte, gaat over Victor (Charlie Tahan), een jongen die op tragische wijze zijn hond verliest. Omdat Sparky, het hondje, zijn beste (eigenlijk enige) vriend was, besluit hij in het kader van de science fair Sparky door middel van bliksem weer tot leven te wekken. Dit verhaal klinkt natuurlijk heel bekend, en zoals de titel al doet vermoeden is Frankenweenie dan ook losjes gebaseerd op Frankenstein.

De animatiestijl valt positief op doordat Burton, fan van stop-motion, er weer voor heeft gekozen deze techniek toe te passen in Frankenweenie. Daarnaast zijn de personages typisch voor de regisseur en maar daardoor ook minder origineel. Bijrollen zoals ‘the Weird Girl’ (Catherine O’Hora) kun je ook treffen in bijvoorbeeld Nightmare before Christmas of Corpse Bride. Dit maakt de film licht voorspelbaar, en dat koning van de voorspelbaarheid Disney ook een vinger in de pap heeft gehad bij de productie helpt dat natuurlijk niet mee. Met familie is Frankenweenie leuk om te kijken doordat kleine kinderen ook kunnen genieten van de visuele stijl. Wanneer je echter een animatie opzet om te lachen met je vrienden stuit je op een probleem. Met humor is Frankenweenie namelijk niet doorspekt, wat hem nogal langzaam maakt. Aangezien er genoeg grappige animatie wordt gemaakt (ParaNorman, The Emperor’s New Groove) kun je dan beter kiezen voor ’n ander.