eV13Pdc86X8zGTlWqZYdqG7TpsO[1]

Half Baked

7.5
Half Baked

Ik zal eerst maar eerlijk toegeven dat Half Baked binnen onze filmcollectie een verheven status heeft die hij vast niet bij andere filmliefhebbers zal genieten. Iedereen kent ze wel, die films die je altijd weer vrolijk maken en die je bij weer of geen weer, alleen of met een grote groep altijd (voor de honderdste keer) kan opzetten. Deze review zal dus gekleurd zijn, in de allerfelste tie-dye!

Half Baked gaat over vier vrienden die al vanaf de middelbare school regelmatig blowen. Wanneer Kenny (Harland Williams) per ongeluk een politiepaard om zeep helpt belandt hij met een hoge borg in het gevang. Aan de overige vrienden Thurgood (Dave Chapelle, Scarface (Guillermo Díaz) en Brian (Jim Breuer) om op een ietwat illegale manier geld te regelen om hun maatje te bevrijden. Als Thurgood dan ook nog eens zijn ideale meisje tegenkomt die helaas niks met drugsgebruikers, laat staandealers, te maken wil hebben, is de bende compleet.

Een van de pluspunten van deze film is het feit dat ie doorspekt is met de lol die de acteurs samen hebben gehad. Niet heel gek natuurlijk, want zowel Chapelle als Breuer hebben een achtergrond als stand-upcomedians, dus het zal een dolle boel zijn geweest op de set. Het heerlijke jaren ’90 sfeerbeeld, mits bekeken door de juiste generatie, zal zeker nostalgische gevoelens oproepen en dan wordt je ook nog eens verrast door een aantal leuke cameo’s. Genoeg om van te genieten dus! Of je de film ook met je vrienden en familie kan kijken ligt echt aan jouw eigen kring. Deed pap wel eens een blowtje in de sixties? Zeker opzetten. Heeft je beste vriend iets tegen soft-drugs? Dan kun je hem beter overslaan. Kan je lekker zelf op de bank (met munchvoer!) gaan genieten van het onbekommerde Half Baked.