Black-Sheep-1[1]

Black Sheep

5.5
Black Sheep

Er zijn talloze horrors over allerlei situaties met allerlei soorten vijanden. Je zou denken dat op een gegeven moment alle scenario’s wel zijn uitgespeeld. Het feit dat Nieuw Zeeland voornamelijk wordt bevolkt door schapen heeft de maker van Black Sheep echter geïnspireerd tot weer nieuwe demonische beesten: bezeten schapen. Origineel, dat wel, maar of die een vermakelijke horror opleveren is een ander verhaal.

Het hoofdpersonage uit de Black Sheep is Henry (Nathan Meister), die na een traumatische ervaring de familieboerderij heeft verlaten en op aanraden van zijn therapeut na ‘n aantal jaar weer terugkeert. Daar blijkt dat zijn broer met nogal dubieuze intenties bezig is met het ontwerpen van ‘superschapen’. Hierbij wordt hij dwars gezeten door hippies die niks moeten hebben van genetische manipulatie. Ze bleken gelijk te hebben, want de gemuteerde schapen zijn behalve heel wollig, ook nogal bloeddorstig.

Dat drie van de vier hoofdrolspelers geen foto op IMDb hebben verraadt eigenlijk al genoeg, deze film wordt niet gedragen door het acteerwerk en de keuze voor onbekende acteurs is in deze zin in een slimme zet geweest. Brad Pitt zou alleen maar afleiden van het bizarre plot, right? Helaas is dat plot niet ijzersterk en kan het script het gat ook al niet opvangen. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de irritaties die de personages op wekken, zoals de oervervelende Experience (een hippiechick). De special effects zijn wel van niveau, wat deze film net redt van een onvoldoende. Wanneer je wat simpel entertainment wil met je vrienden is Black Sheep dan ook best een goede keuze. Met je familie, en voornamelijk met kinderen, zou ik hem juist vanwege de realistische special effects niet opzetten. Vooralsnog is het afwachten met wat voor verrassende beesten de volgende filmmakers komen aanzetten. Als een schaap over de dam is…