ArmyofDarkness3[1]

Army of Darkness

7.6
Army of Darkness

Als een soort film moeilijk te beoordelen is zijn het wel campy films zoals Army of Darkness. Natuurlijk weet iedereen dat ze slecht bedoeld zijn en dat er expres wordt gespeeld met alle clichés van het horror-genre, maar mag dit altijd als excuus worden gebruikt voor een daadwerkelijk slecht gemaakte film? Naar mijn mening heeft ‘n dergelijke spooffilm nog wat extra’s nodig om zijn eigen gebrekkigheid te overstijgen, en dat is veel humor en zelfspot. En gelukkig, daar zat Army of Darkness helemaal vol mee.

Je volgt in de film Ash (Bruce Campbell), een supermarktmedewerker die wordt geteleporteerd naar 1300. Daar komt hij erachter dat hij het Necronomicon moet vinden en een leger van skeletten moet verslaan voordat hij weer rustig achter de kassa kan kruipen. Ash is een personage zoals je ze vaak in horror ziet; arrogant, een tikkie seksistisch en vol met one-liners. De andere personages uit Army of Darkness, zoals liefje Sheila (Embeth Davidtz), verbleken naast deze karikatuur-held. Verder is cult-regisseur Sam Raimi losgegaan met schrikbarend (slechte) special effects, waarvan de stopmotion belegering van het kasteel een toch wel erg vermakelijk hoogtepunt is.

Je zou Army of Darkness heel slecht kunnen beoordelen op zijn flinterdunne personages of het camera- en special effectswerk wat in 1992 toch heel wat beter kon. Toch schraapt ie een voldoende binnen, doordat Army of Darkness juist door de dik opgeleggede kneuterigheid erg leuk is om te kijken met je vrienden. Ik denk echter niet dat pa en ma een dergelijke film kunnen waarderen. En als je zelf op zoek bent naar een avond met wat inhoud, ook dan zullen de doden in Army of Darkness (en de gehele Evil Dead reeks for that matter) je honger niet kunnen stillen.