+1 212-686-8901 (fax)
info@wireimage.com (e-mail)
NewLine.wireimage.com (web site)

Gummo

5.5
Gummo

Blij verrast waren wij een jaartje geleden door Spring Breakers – een film van regisseur Harmony Korine – die plots om zich heen greep. Onze lezers tipten hem, hij draaide op de grote (film)festivals en kreeg uiteindelijk ook een prachtig cijfer op filmoftheday.nl. Vandaag is het tijd voor de oorsprong van het film maken van Korine, aangezien wij besloten zijn debuut Gummo te kijken. Daaruit blijkt helaas dat al het goede tijd nodig heeft en dat de 15 jaar ervaring die Korine heeft opgedaan tussen Spring Breakers en Gummo het verschil maakt tussen prestigieus en nietszeggend, en verrassend anders.

Het plot van Gummo beschrijven is lastig. Er is geen centraal narratief en het weinige verhaal dat er is wordt onderbroken door scènes waarvan je niet weet of ze wel of niet een vervolg krijgen. Twee groepen personages worden wel langer gevolgd in deze mockumentary: de vrienden Tummler (Nick Sutton) en Solomon (Jacob Reynolds), die het liefst de hele dag rondrijden op hun fietsen en af en toe een snuifje lijm nemen. Ook krijgen we een kijkje bij drie zussen waarvan de bekendste Chloe Sevigny is, die hier Dot speelt.

Naast het leven van de zussen en de twee vrienden wordt de anderhalf uur die Gummo duurt opgevuld door associatieve muziek en found footage van andere randfiguren. Het probleem dat Gummo heeft is dat het gewoon veel te lang duurt. Na een halfuur ben je alle richting in het verhaal kwijt en tegen de tijd dat het uur voorbij is wordt het moeilijk om de televisie niet uit te zetten. Ik weet zeker dat Gummo het beter had gedaan als kunstproject, waarbij clipjes elkaar 20 minuten opvolgen in plaats van deze 90. Als jij dol bent op een vreemde, rauwe sfeer met voornamelijk amateuracteurs, dan is Gummo wel wat voor jou. Wil je echter ook een boeiende film zien, zou ik eerder Spring Breakers kijken. Of je wacht de review van Kids af, de volgende Korine op onze lijst die wel sterk schijnt te zijn!