Eden Lake

7
Eden Lake

Horror is een genre wat zich vaak te buiten gaat aan clichés: het domme blondje met het mooie lijf, de door overheidsproeven misvormde dader en natuurlijk de grappige held. Dat gebruik van clichés is niet voor niets, vaak zorgen verwachte personages en gebeurtenissen voor wat relativering en afleiding van de gruwelijkheden op het scherm. Regisseur James Watkins (bekend van o.a. The Woman in Black) besloot deze clichés echter lekker links te laten liggen om met Eden Lake een horror neer te zetten zonder veel humor en met realistisch geweld. Dit maakt Eden Lake snoeihard en om niet snel te vergeten.

Verliefde dertigers Jenny (Kelly Reilly) en Steve (Michael Fassbender) gaan er een weekendje op uit om hun liefde te vieren, waarbij Steve zelfs van plan is een aanzoek te doen aan zijn Jenny. Hij weet vanuit de duikclub nog een mooi meer te liggen in een idyllisch Engels stadje en de vakantie begint dan ook op en top romantisch. Helaas is het meer ook de hangplek van een groep asociale jongeren, die geen tegenspraak dulden van Steve. Al snel loopt een conflict gigantisch uit de hand, met alle bloederige gevolgen van dien.

Eden Lake is naast een horror vol gore en geweld wat je vanaf je bank haast kunt voelen ook een maatschappijkritische film over de jeugd in Engeland. De grote vraag ‘wie is er verantwoordelijk voor het opvoeden van een generatie die naar niemand luistert’ wordt overal gespiegeld: het feit dat Jenny een schooljuffrouw is en het gegeven dat ook de opvoeders in het stadje niet helemaal goed snik lijken. Dit geeft Eden Lake een zeker realisme, wat het verhaal nog spannender maakt. Wat de premisse van Eden Lake een beetje onderuit haalt is dat de makkelijkste oplossing van het probleem (namelijk gewoon vertrekken) nooit wordt genomen maar ach, personages die aller verstandigst doen leveren natuurlijk geen spannende film op. Al met al is Eden Lake een gave horror over een situatie die iedereen zou kunnen overkomen. Als je ooit gedwongen moet kiezen tussen de horrors van Watkins raden wij zeker Eden Lake aan.